Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11607/3135
Title: | Bilgisayar ve öğretim teknolojileri eğitimi (BÖTE) öğrencilerinin web pedagojik içerik bilgisi, program yaklaşımları ve öz düzenleme becerilerinin incelenmesi |
Other Titles: | Investigation of web pedagogical content knowledge curriculum orientations and self regulation skills of computer education and instructional technology (CEIT) students |
Authors: | Gündoğdu, Kerim Uysal, Selami Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Eğitim Programları ve Öğretim Bilim Dalı |
Keywords: | BÖTE Öğrencileri Web Pedagojik içerik Bilgisi Program Yaklaşımları Öz Düzenleyici Öğrenme Becerileri Yol Analizi CEIT Students Web Pedagogic Content Knowledge Curriculum Orientations Self Regulated Learning Skills Path Analysis |
Issue Date: | 2017 |
Publisher: | Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü |
Abstract: | In this study, it was aimed to investigate web pedagogical content knowledge, curriculum orientations and self regulated learning skills of Computer Education and Instructional Technology (CEIT) students, relationships between these variables and determination of significant predictiors of self regulated learning skills. Sample of the study consisted of 458 CEIT students registered to Adnan Menderes University, Pamukkale University, Süleyman Demirel University, Mehmet Akif Ersoy University and Çanakkale Onsekiz Mart University among ADIM Universities in Turkey. As data collection tool “Web Pedagogical Content Knowledge Scale” which was developed by Lee and Tsai (2010) and adapted to Turkish by Horzum (2011), “Curriculum Orientations Inventory” which was developed by Cheung and Wong (2002) and adapted to Turkish by Eren (2010) and “Self Regulated Learning Scale” which was developed by Turan (2009) were used in the study. Frequency, percentage, arithmetic means, Kruskal-Wallis H test, Mann-Whitney U test, Spearman Rank Correlation and Path Analysis were used in analysis of the data. Findings of the study showed that there were significant differences among CEIT Students‟ web pedagogical content knowledge, curriculum orientations and self regulated learning skills according to gender, university, class and graduated high school variables. Low, medium and high level significant correlations were found among sub-factors. Also path analysis results showed that academic and technologic orientations of CEIT students were significant predictors of attitude toward web-based instruction, curriculum orientations and attitudes toward web-based instruction were significant predictors of self regulated learning skills. Bu araştırmada Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi (BÖTE) öğrencilerinin web pedagojik içerik bilgisi, program yaklaşımları ve öz düzenleyici öğrenme beceri düzeylerinin, aralarındaki ilişkilerin ve öz düzenleyici öğrenme becerilerinin anlamlı yordayıcılarının belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma ilişkisel tarama modelinde nicel bir çalışmadır. Araştırmanın örneklemini, Türkiye‟deki ADIM Üniversitelerinden Adnan Menderes Üniversitesi, Pamukkale Üniversitesi, Süleyman Demirel Üniversitesi, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi ve Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi BÖTE bölümüne devam eden toplam 458 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Lee ve Tsai (2010) tarafından geliştirilen ve Horzum (2011) tarafından Türkçeye uyarlanan “Web Pedagojik İçerik Bilgisi Ölçeği”, Cheung ve Wong (2002) tarafından geliştirilen ve Eren (2010) tarafından Türkçeye uyarlanan “Program Yönelimleri Envanteri” ve Turan (2009) tarafından geliştirilen “Öz Düzenleyici Öğrenme Becerileri Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen verilerin analizi için frekans, yüzde, aritmetik ortalama, Kruskal-Wallis H testi, Mann-Whitney U testi, Spearman Sıra Farkları korelasyon testi ve yol analizi kullanılmıştır. Verilerin analizi sonucu BÖTE öğrencilerinin web pedagojik içerik bilgisi, program yaklaşımları ve öz düzenleyici öğrenme becerileri düzeylerinin cinsiyet, öğrenim görülen üniversite, sınıf ve mezun olunan lise türü değişkenlerine göre anlamlı olarak farklılaştığı; alt boyutlar arasında düşük, orta ve yüksek düzeyde anlamlı ilişkiler olduğu belirlenmiştir. Ayrıca yapılan yol analizi sonuçlarına göre BÖTE öğrencilerinin akademik ve teknolojik program yaklaşımlarının web tabanlı öğretime yönelik tutumlarını anlamlı şekilde yordadığı; program yaklaşımlarının ve web tabanlı öğretime yönelik tutumlarının da öz düzenleyici öğrenme becerilerini anlamlı şekilde yordadığı belirlenmiştir. |
URI: | http://hdl.handle.net/11607/3135 |
Appears in Collections: | Yüksek Lisans |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
10156555.pdf | Yüksek Lisans Tezi | 2.72 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.