Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/3128
Title: Örgütsel sinizm ve iş tatmini arasındaki ilişkiler: Aydın Turist Rehberleri Odası'na kayıtlı olan profesyonel turist rehberleri örneği
Other Titles: The relationship between organizational cynicism and job satisfaction:The case of professional tourist guides Members of Association of Aydın Tourist Guides
Authors: Şimşek, Gültekin
Arslan, Ayşe
Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Turizm İşletmeciliği Anabilim Dalı
Keywords: Örgütsel Sinizm
İş Tatmini
Turist Rehberi
Organizational Cynsisim
Job Satisfaction
Tourist Guide
Issue Date: 2016
Publisher: Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü
Abstract: Bu çalışmanın amacı, örgütsel sinizmin turist rehberlerinin iş tatminiyle arasındaki ilişkinin var olup, olmadığını ortaya koymaktır. Çalışmada veri toplama aracı olarak anket kullanılmıştır. Anket, Ocak-Mayıs 2016 tarihleri arasında Aydın Turist Rehberleri Odası'na kayıtlı olan ve aktif olarak çalışan eylemli turist rehberlerine uygulanmıştır. Örneklem seçimine gidilmeyerek ana kütleiçerisinde yer alan tüm eylemli rehberlere ulaşılmaya çalışılmıştır.Anketler, turist rehberlerine yüz yüze görüşülerek bizzat elden dağıtılmış ve toplanılmıştır. 480 eylemli turist rehberin 230'una ulaşılmıştır, 215 turist rehberi anket formunu eksiksiz doldurmuştur, 15 adet anket samimi doldurulmadığı ve eksik veri sebebi ile değerlendirmeye alınmamıştır. Elde edilen veriler betimleyici istatistikler ve bağımsız örneklemler için t-testi, oneway- Anova, kolerasyon ve regresyon kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda, turist rehberlerinin örgütsel sinizm düzeyleri ile iş tatminleri arasında zayıf düzeyde, negatif ve anlamlı bir ilişkinin olduğu ortaya çıkmıştır.Ayrıca, turist rehberlerinin demografik özellikleri ile örgütsel sinizm ve iş tatmini arasındaanlamlı bir farklılık olmadığı ortaya çıkmıştır.
The aim of the research is toexamine the relationship between job satisfaction of the professional tourist guides. In the research, questionnaire technique has been used as the technique of data collection. Questionnaire were conducted to professional tourist guides working actively and being members of Association of Aydın Tourist Guides between January-May 2016. Without choosing any kind of sampling, all the professional tourist guides in the universe were tried to be reached. The questionnaires weredistributed and collected by face to face, by herself.230 active tourist guides were reached and 215 of these tourist guides were filled out the questionnaires completely. 15 questionnaires were filled up insincerly or having missing values, so they were'nt taken into evaluation.The data obtained from this study were analyzed by using descriptive statistics, independent samples test and one-way Anova, correlation and regression test. As a result of the research,weak level, a negative and significant relationship was founded between tourist guides' organizational cynicism level and job satisfaction.Furthermore, it has been found out that there were not significant differences between all the demographical characteristics of theprofessional tourist guides in organizational cynicism and job satisfaction.
URI: http://hdl.handle.net/11607/3128
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10133589.pdfYüksek Lisans Tezi1.01 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.