Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/3117
Title: Sekizinci sınıf öğrencilerinin matematik başarısı ile sınav ve matematik kaygısı, matematiğe yönelik özyeterlik algısı arasındaki ilişki
Other Titles: 8th grade students of success of mathhematics and test and mathematics anxiety, mathematics self efficacy of investigation
Authors: Saracaloğlu, Asuman Seda
Delioğlu, Hatice Nurgül
Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı
Keywords: Sınav ve Matematik Kaygısı
Matematik Öz Yeterlik Algısı
Matematik Başarısı
TEOG Sınavı Matematik Başarısı
Test and Maths Anxiety
Maths Self Efficacy
Math Success
TEOG Math Success
Issue Date: 2017
Publisher: Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü
Abstract: The fundamental aim of this research is to determine the variables which predict math success of eighth grade students in secondary school. Besides, it is also aimed to examine math success, test and math anxiety and math self efficacy in terms of the variables which are gender, school’s TEOG math success level, educatıonal status of mother and father, financial status of the family, perception of math achievement, attending to private teaching centres / study centre and taking private lessons in math. The research was conducted with the participation of 314 students in total that comprise 156 male (49,7%) and 158 (50,3%) female students from İzmir province. Personal information form, Math Anxiety Scale for Secondary School Students, Westside Test Anxiety Scale and Math Self Efficacy Scale. Test were used as data gathering tools. Due to normal distribution of the data, t-test and one-way analysis of variance was applied. Furthermore, Pearson correlation coefficients were calculated and regression analysis were conducted. As a result of the research, medium-level and positively significant correlations were determined between math success and math self efficacy. Medium-level and negatively significant correlation were determined between math success and test anxiety. Moreover, it was revealed that 34% of variance in mathematics success was explained respectively by math self efficacy, math and test anxiety. Medium-level and positively significant correlations were determined between TEOG math success and math self efficacy. Medium-level and negatively significant correlation were determined between TEOG math success and test anxiety. Moreover, it was revealed that 31% of variance in mathematics success was explained respectively by math self efficacy, math and test anxiety.
Bu araştırmanın temel amacı; ortaokul 8. sınıf öğrencilerinin matematik başarılarını yordayan değişkenlerin belirlenmesidir. Bunun yanı sıra sınav ve matematik kaygısı ile matematik öz yeterlik algısının cinsiyet, okulun TEOG matematik sınavı başarı düzeyi, anne baba eğitim durumu, ailenin gelir durumu, matematik başarı algısı, dershaneye/ etüt merkezine gitme durumu, matematikten özel ders alma durumuna göre incelenmesi de amaçlanmıştır. Araştırma İzmir ilindeki altı farklı ortaokuldan 156 (%49,7)’si erkek, 158 (%50,3)’i kız olmak üzere toplam 314 öğrencinin katılımı ile gerçekleşmiştir. Veri toplama aracı olarak Kişisel Bilgi Formu, Ortaokul Öğrencilerine Yönelik Matematik Kaygı Ölçeği, Westside Sınav Kaygı Ölçeği ve Matematiğe Karşı Öz Yeterlik Algısı Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin normal dağılım göstermesi nedeniyle t-testi, tek yönlü varyans analizi uygulanmış, Pearson korelasyon katsayıları hesaplanmış ve regresyon analizi yapılmıştır. Araştırma sonucunda matematik başarısı ile matematik öz yeterlik algısı arasında pozitif yönde ve orta düzeyde, sınav kaygısı ile arasında negatif yönde ve orta düzeyde ilişki bulunmuştur. Ayrıca matematik başarısındaki değişkenliğin %34’ünün sırasıyla matematik öz yeterlik algısı, matematik ve sınav kaygısı tarafından açıklandığı ortaya konulmuştur. TEOG sınavı matematik başarısı ile matematik öz yeterlik algısı arasında pozitif yönde ve orta düzeyde, sınav kaygısı ile arasında negatif yönde ve orta düzeyde ilişki bulunmuştur. Ayrıca TEOG sınavı matematik başarısındaki değişkenliğin %31’inin sırasıyla matematik öz yeterlik algısı, matematik ve sınav kaygısı tarafından açıklandığı ortaya konulmuştur.
URI: http://hdl.handle.net/11607/3117
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10142419.pdfYüksek Lisans Tezi2.18 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.