Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/3115
Title: Öğrencilerin geometriye yönelik öz-yeterlik algıları, geometri tutumları ve geometrik düşünme düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi
Other Titles: Students oriented geometry self- efficacy beliefs, attitudes and geometry investigation of relationship between levels of geometric thinking
Authors: Elitok Kesici, Ayşe
Anıkaydın, Özlem
Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı
Keywords: Tutum
Geometri
Öz-Yeterlik
Geometrik Düşünme
Ortaokul Öğrencileri
Attitude
Geometry
Self-Proficiency
Geometric Thinking
Secondary School Students
Issue Date: 2017
Publisher: Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü
Abstract: The purpose of this study middle school 8.geometry class students selfefficacy,geometry attitude and geometric thinking levels to examine the relationship between. These variables are also personal variables; gender, parents educational level and family income to see the relationship between status variables. The study group of this research in the spring semester of the academic year 2015-2016, In the district of Incirliova, Aydın Province, the Ministry of national education at the school, three middle 8. a total of 142 students studying in class consisted of. Van hiele geometric thinking levels of students in the study in order to determine the Geometry Test (Usiskin, 1982) was used. Geometry eighth-grade students to determine attitudes towards Cloud and others (2002) developed by pre-seven positive and seven negative items consists of the Geometry attitude scale was used. Geometric students self-competencies in order to measure gunha (2006) primary II. level of students geometric self-developed competencies in order to measure the geometry-oriented self-efficacy scale was used. According to the results of the research, students levels of geometric thinking has been quite low than it should be. geometry students selfcompetencies, attitudes, geometric thinking and geometric variable on the test scores in terms of gender no significant differences were observed. According to research, the mother and father who graduated from college were higher than other students, it was seen that geometric thinking levels of the students.
Bu araştırmanın amacı, ortaokul 8.sınıf öğrencilerinin geometri özyeterlikleri, geometri tutumları ve geometrik düşünme düzeyleri arasındaki ilişkiyi incelemektir. Ayrıca bu değişkenler ile kişisel değişkenler olan; cinsiyet, anne ve babanın eğitim durumu ve ailenin gelir durumu değişkenleri arasındaki ilişkiyi görmektir. Bu araştırmanın çalışma grubunu 2015-2016 eğitim öğretim yılı bahar döneminde, Aydın ili İncirliova ilçesinde bulunan, MEB‟e bağlı üç ortaokulda 8. sınıfta öğrenim gören toplam 142 öğrenci oluşturmuştur. Çalışmada araştırmaya katılan öğrencilerin geometrik düşünme düzeylerini belirlemek amacıyla Van Hiele Geometri Testi (Usiskin, 1982) kullanılmıştır. Öğrencilerin geometriye yönelik tutumlarını belirlemek için Bulut ve diğerleri (2002) tarafından geliştirilmiş olan on olumlu, yedi olumsuz olmak üzere on yedi maddeden oluşan Geometri Tutum Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmaya katılan öğrencilerin geometrik öz-yeterliklerini ölçmek amacıyla ise, Günhan (2006) tarafından ilköğretim II. kademe öğrencilerinin geometrik özyeterliklerini ölçmek amacıyla geliştirilen geometriye yönelik öz-yeterlik ölçeği kullanılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre öğrencilerin geometrik düşünme düzeyleri olması gerekenden oldukça düşük çıkmıştır. Öğrencilerin geometri öz yeterlikleri, geometrik tutumları ve geometrik düşünme testinden aldıkları puanlar ile cinsiyet değişkeni açısından anlamlı bir fark bulunamamıştır. Araştırmaya göre annesi veya babası üniversite mezunu olan öğrencilerin geometrik düşünme düzeylerinin diğer öğrencilerden daha yüksek olduğu görülmüştür.
URI: http://hdl.handle.net/11607/3115
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10157178.pdfYüksek Lisans Tezi1.99 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.