Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/3113
Title: Gerçekçi matematik eğitimi yaklaşımının meslek lisesi öğrencilerinin matematik kaygısına, matematik özyeterlik algısına ve başarısına etkisi
Other Titles: The effect of realistic mathematics education approach on mathematical anxiety, mathematical self-efficacy perceptions and achievement of vocational high school students
Authors: Saracaloğlu, Asuman Seda
Demir, Gül
Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı
Keywords: Realistic Mathematics Education (RME)
Mathematical Selfefficacy Perception
Mathematical Anxiety
Success
Permanence
Gerçekçi Matematik Eğitimi (GME)
Matematik Özyeterlik Algısı
Matematik Kaygısı
Başarı
Kalıcılık
Issue Date: 2017
Publisher: Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü
Abstract: Bu araştırmada, Gerçekçi Matematik Eğitimi destekli öğretimin, Ortaöğretim 10. sınıf “Katı Cisimlerin Yüzey Alanları ve Hacimleri” konusunda, öğrencilerin matematik kaygısına, matematik özyeterlik algısına, akademik başarısına ve öğrenilen bilgilerin kalıcılığına etkisi ve GME destekli öğretime ilişkin öğrenci görüşleri incelenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu, Aydın ili Koçarlı ilçesindeki Mustafa Keziban Küçükoğlu Ç.P.A.L’de öğrenim gören 25’i deney ve 24’ü kontrol grubu olmak üzere 49 öğrenci oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak, araştırmacı tarafından geliştirilen 28 soruluk başarı testi, matematik kaygılarını belirlemek amacıyla Matematik Kaygısı Ölçeği, matematik özyeterlik algılarını belirlemek amacıyla Matematik Özyeterlik Algısı Ölçeği ve deney grubu öğrencilerinin GME yaklaşımına ilişkin görüşlerini belirleyebilmek için görüşme formu uygulanmıştır. Dersler kontrol grubunda mevcut öğretim programına dayalı öğretim ile deney grubunda ise Gerçekçi Matematik Eğitimi destekli öğretim ile yürütülmüştür. Araştırmanın nitel verileri, deney grubu öğrencileri ile yapılan görüşmelerden elde edilmiştir. Elde edilen nicel veriler SPSS 20.0 paket programı ile nitel veriler ise betimsel analiz yöntemiyle analiz edilmiştir. Çalışmada, Gerçekçi Matematik Eğitimi destekli öğretimin, mevcut öğretim programına dayalı öğretime göre öğrenci akademik başarısında daha etkili olduğu ve kalıcılığı olumlu yönde etkilediği sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca deney ve kontrol grubu öğrencilerinin matematik kaygısı puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark gözlenirken, matematiğe yönelik özyeterlik algısı puan ortalamaları arasında anlamlı bir fark gözlenmemiştir. Öğrencilerin GME yaklaşımına yönelik görüşlerinin olumlu olduğu sonucuna varılmıştır.
In this study, the effect of the Realistic Mathematics Education (RME) on student achievement, mathematical self-efficacy perception, mathematical anxiety and the retention of the learnt knowledge in “Surface Areas and Volumes of Solid Objects” topic in Secondary Education 10th Grade students and the student views on RME-supported education were examined. The study group consisted of 49 students who were studying at Mustafa Keziban Küçükoğlu Multi-Program Anatolian High School in Koçarlı, which is a town of Aydın Province. The Study Group consisted of 25 students, and the Control Group consisted of 24 students. The data were collected using both quantitative and qualitative methods. As a means of data gathering tool, a Mathematics Anxiety Scale to determine students' mathematical concerns and a Mathematics Self-Efficacy Perception Scale to determine the students‟ mathematics self-efficacy perceptions and a 28-item achievement test developed by the researcher were used. As for the qualitative aspect of the research, a semi structured interview form was used to reveal the views of the experimental group students on the Realistic Mathematics Education approach. In the Control Group, the classes were taught with the activities given in the 9th-12th Grade Mathematics Curriculum and in the Study Group, with the Realistic Mathematics Education Approach. The Quantitative Data obtained in the activities were analyzed using SPSS 20.0 Package Program and the qualitative data were analyzed through descriptive analysis. The results revealed that teaching with Realistic Mathematics Education is more effective compared to the Traditional Education Method in terms of academic success levels of the students and it affects the retention of the learnt topics in a positive way. In addition, a statistically significant difference was determined between the Study and Control Group students in terms of average mathematical anxiety scores; however, no statistically significant differences were detected between the two groups in terms of the average self-efficacy scores in mathematics. It was also found out that students have positive viewpoints about the RME Approach.
URI: http://hdl.handle.net/11607/3113
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10158785.pdfYüksek Lisans Tezi2.72 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.