Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/309
Title: Ticaret lisesi öğrencilerinin staj eğitimlerinin mesleki eğitimlerine ve staj yerlerine etkisi bir uygulama (İstanbul ili, Bağcılar ilçesi)
Other Titles: Effects of trading education of commercial high school students on their vocational education and training places, an aplication (İstanbul, borough of Bağcılar)
Authors: Mutioğlu, Halil
Uysal, Nurdoğan
Keywords: Ekonomi
Economics
Eğitim ve Öğretim
Education and Training
Sosyoloji
Sociology
Issue Date: 1-Jan-2006
Publisher: Adnan Menderes Üniversitesi
Abstract: Bir ülkenin kalkınmışlık düzeyini belirlemede kullanılan en önemli ölçütlerden biri, o ülkenin sahip olduğu insan kaynaklarının niteliğidir. Yaşadığımız yüzyılda teknoloji ve buna bağlı olarak da endüstri, toplum kültürünün ayrılmaz bir parçası haline geldiği için teknoloji üretebilecek ve kullanabilecek gerekli insan gücünün istenen nitelikte ve nicelikte yetiştirilebilmesi, büyük ölçüde eğitim sisteminin görevidir. Eğitim sistemi, bu görevini yerine getirirken öğrencileri üretken birer yurttaş olarak görür ve onları meslekler dünyasına hazırlar. Özellikle ortaöğretim düzeyinde bu işlevsel çaba yoğunlaşır. Ulusal kalkınma çabalarında büyük umutlar bağlanan ortaöğretim kurumları bünyesindeki mesleki ve teknik eğitim kurumları üzerlerine düşen bu önemli görevi yerine getirmede güçlükler yaşadıkları için bu sorunlara her ülke kendi koşul ve olanaklarına göre çözümler aramaktadır. Bu araştırmada 1986-1987 yılında yasallaşan 3308 Sayılı Çıraklık ve Mesleki Eğitim Kanunu gereğince Ticaret Meslek Lisesi öğrencilerinin okuldaki eğitimlerinin yanı sıra işletmelerin muhasebe bürolarında gerçekleştirdikleri beceri eğitimi uygulamasını değerlendirmek ve uygulamada karşılaşılan sorunlara ilişkin çözümler üretmektir. Birinci bölümde yapılan literatür çalışması sonucunda konu ile ilgili ön bilgi verilmiştir. kinci bölümde ise 51 koordinatör öğretmen, 552 usta öğretici ve 850 öğrenciye uygulanan toplam 1453 anket uygulaması sonucunda elde edilen bulgular yorumlanmıştır. Anket ile toplanan veriler Frekans, Yüzde, Ağırlıklı Ortalama, Standart Sapma, Bağımsız Örnek t Testi, Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA), Mann Whitney U Testi, Kuruskall Wallis Testi, Kolmogrov-Simirnov Testlerigibi istatistiksel analizlerden geçirilerek yorumlanmıştır. Üçüncü bölümde araştırma ile ilgili elde edilen bulguların yorumları çerçevesinde elde edilen sonuçlar belirlenmiş ve kısaca sonuçlar şu şekilde ortaya konmuştur. 1- Öğrencilere, okul ve bölüm seçme düzeyinde daha programlı çalışmalar yapılmalıdır. 2- Okuldaki eğitimin öğrencileri beceri eğitimine yeteri kadar hazırlayamadığı görülmüştür. 3- Okul-iş yeri ilişkileri yeterli düzeyde değildir. 4- Okulda öğretilen bilgiler ile iş yerlerinde öğretilen bilgiler ve beceriler arsındaki uyumun geliştirilmesi gerekmektedir. 5- Beceri eğitiminde hedeflenen beceri eğitimi uygulama programındaki becerilerin, yeterince öğretilememesine rağmen, beceri eğitimiyle birlikte öğrenciler okulda öğrendikleri teorik bilgileri işyerlerinde uygulama imkanı bulmuşlardır. Ve bunun yanı sıra okuldaki teorik bilgilerden farklı olarak çeşitli işler de öğrenmişlerdir. Bu bakımdan beceri eğitimi, gerek öğrencileri gerçek iş hayatına hazırlaması gerekse de sosyal ilişkileri geliştirmesi bakımından yararlı bir uygulamadır. 6- şletmelerde beceri eğitimi gören öğrencilerin okul tarafından yönlendirilerek işletmelere gönderilmesi ve işletmelerde beceri eğitimi yapan öğrencilerin, işyeri çalışmalarının daha sık aralıklarla denetlenmesi gerekmektedir. 7- Beceri eğitimi uygulamasının geliştirilebilmesi için, eğitim programların günün yenilikleri ve gelişmelerinin uyumu açısından gözden geçirerek yenilenmesi için; Milli Eğitim Bakanlığı tarafından iş dünyasındaki temsilcilerin ve bu çalışmaları bizzat yürütüp kontrol eden eğitim kurumlarının yöneticilerinin görüşleri alınarak uygulamanın geliştirilmesi önerilmektedir. One of the most important criteria to determine the developmental level of a country is to get that country?s quality of human sources. Because of the fact that the technology and the industry play an important role in today?s world, especially in this century, the education system has a vital duty on educating the demanded human power to use and control that technology and industry. As performing its duty, the education system considers its students as creative and productive students and following that it prepares them to the business world. This functional hard and crucial work majors on especially during the High School period. Each country really pays very much attention to the Vocational and Technical High Schools because of their national development plans. However, those schools have problems and difficulties to perform their tasks. To overcome those difficulties and problems, each country has its own solutions according to its own situation and circumstances. According to the legislation 3308 (Apprentice&Vocational Training Legislation) that was enacted in the years 1986-1987, the aim of this research is to eveluate the practical and theoretical studies of the Vocational High School students both at schools and at work places and also to find solutions for the problems of the Vocational High School students. At the first section of the research, a brief information has been given. At the second section, the result of the questionnaire totally 1453 that was applied to the 51 Coordinators, 552 Trainers, and 850 Students has been evaluated. The data collected from the questionnaire have been evaluated by scrutinizing the statistical investigations such as Frequency, Percentage, Weighed Average, Standart Deviation, Kay-Square, Independent Samples t Test, One-Way ANOVA, Mann Whitney U Test, Kuruskall Wallis Test, Kolmogrow- Simirnow Tests.. At the third section, the results of the research have been reviewed and commented on. Thus, we have concluded the results as in the following. 1- More programmed studies, plans must be applied to the students for the school and study field selections. 2- It has been found that the theoretical education applied at schools does not prepare students for the practical education carried out at the outside of the school. 3- The relation between school and work place isn?t at enough level. 4- There is a need to improve the harmony between the knowledge and the skill at school and work place. 5- Although the skills aimed to be achieved in skill education application programme couldn?t be taught at enough level,the students with skill education found opportunity to apply their theoretical knowledge at workplace. Furthermore they learn various works distinctly from theoretical knowledge acquired at school.Therein skill education is , because preparing students to real work life also with regard to improve their social relation , a useful education. 6- The students experiencing skill education should be oriented and must be sent to business enterprise , also there is a need to check their works at their work places. 7- For developing skill education application, the education schedules should be innovated and an harmony should be built accoarding to today?s developments. And for providing that it is suggested that the application should be enhanced by Ministry of National Education getting the opinions of the representatives in business world and the managers controlling and managing the institutes of education.
URI: http://194.27.38.21/web/catalog/info.php?idx=32896816&idt=1
http://hdl.handle.net/11607/309
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Nurdogan_Uysal_ozet.pdf48.43 kBAdobe PDFView/Open
Nurdogan_Uysal_summary.pdf50.65 kBAdobe PDFView/Open
Nurdogan_Uysal_tez.pdf1.09 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.