Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/3089
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorFeyzioğlu, Burak
dc.contributor.authorGüney, Selvinaz
dc.date.accessioned2017-09-27T07:32:22Z
dc.date.available2017-09-27T07:32:22Z
dc.date.issued2017-09-27
dc.date.submitted2017-07-31
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11607/3089
dc.description.abstractBu çalışmanın amacı fen bilimleri dersinde sorgulamaya dayalı öğrenme ortamında öğretmenin sunduğu sözlü ve yazılı geribildirimleri belirlemektir. Nitel araştırmanın temel alındığı bu çalışma, araçsal durum çalışması deseni ile yürütülmüştür. Araştırmada Aydın ilinde bilişsel ve duyuşsal özellikleri arasında anlamlı fark bulunmayan iki sınıfta 9 hafta süresince 5E modeline uygun olarak geliştirilen etkinlikler uygulanmıştır. Derslerin sorgulama düzeyi Geliştirilmiş Öğretim Gözlem Protokolü (GÖGP) kullanılarak belirlenmiştir. Öğretmenin verdiği sözlü geribildirimleri belirlemek için iki sınıfta araştırmacı gözlem yapmış ve ses kaydı almıştır. Ayrıca yazılı geribildirim türlerini belirlemek için her iki sınıftan toplam 8 öğrenci belirlenmiştir. Bu öğrencilerin çalışma yaprakları ders öğretmeninin geribildirimlerinden sonra düzenli olarak incelenmiştir. Geribildirim türleri, yazılı hale getirilen ders ses kayıtlarının, gözlemlerin ve çalışma yapraklarına verilen geribildirimlerin içerik analizi ile belirlenmiş ve tanımlanmıştır. Geribildirimler, metoduna ve işlevine göre sınıflandırılmışlardır. Metoduna göre “fırsat verme/vermeme, yansıtma, akran ilişkisi, karşılaştırma, geribildirim vermeme, süreçle ilgili açıklama yapma, bireyi ya da grubu ön plana çıkarma, öğretmenin negatif kişisel hislerinin ifadesi” şeklinde kategorilere ulaşılmıştır. İşlevine göre ise “sorgulama sürecini devam ettiren, sorgulama sürecini kesen, öğrenme amaç yönelimini destekleyen, performans amaç yönelimini destekleyen” şeklinde kategorilere ulaşılmıştır. Gözlemlenen dersler için geribildirimin sorgulama düzeyi ve 5E modelinin basamakları ile ilişkisi incelenmiştir.tr_TR
dc.description.abstractThe aim of this study was to identify verbal and written teacher’s feedbacks according to inquiry based learning environment in science lessons. The study which is based on qualitative search was examined with an instrumental case study. The study was carried out among two classes which has no cognitive or affective differences, for 9 weeks (36 hours) according to the activities which are based on 5E model. To identify the inquiry level of the lessons it was used Developed Instructional Observation Protochol (GÖGP) by researcher. The researcher observed the classes and used voice records in two classes to identify teacher’s verbal and written feedbacks. Also, to identify the types of written feedbacks, the researcher chose 8 students from two classes by sampling way. The worksheet of these students was analyzed regularly after the teacher’s feedbacks. The types of feedbacks were identified and described by written lesson voice records, content analysis or feedbacks that are given to observations and worksheets. They attained categories as “giving or not giving opportunity, reflection, feedback about peer relationship, comparison, not giving feedback, giving information about process, foregrounding the individual or group, teacher’s negative feelings according to method. According to function, they obtained categories as “continuing the inquiry process, ending the inquiry process, supporting the learning goal orientation, supporting the performance goal orientation”. For observed lessons, the level of feedback inquiry and its relation with 5E model steps are examined.tr_TR
dc.description.sponsorshipAdnan Menderes Üniversitesitr_TR
dc.description.tableofcontentsİÇİNDEKİLER KABUL VE ONAY SAYFASI. iii BİLİMSEL ETİK BİLDİRİM SAYFASI. v ÖZET vii ABSTRACT ix ÖNSÖZ xi KISALTMALAR VE SİMGELER DİZİNİ xix ŞEKİLLER DİZİNİ xxi ÇİZELGELER DİZİNİ xxiii EKLER DİZİNİ xxvii 1. GİRİŞ 1 1.1. Sosyal Bilişsel Öğrenme 3 1.2. Sorgulamaya Dayalı Öğrenme Nedir? 6 1.2.1. Sorgulamaya Dayalı Öğrenme Düzeyleri Nelerdir? 7 1.2.2. Sorgulamaya Dayalı Öğrenme ve 5E Öğrenme Modeli 8 1.2.3. Fen Bilimleri Dersinin Sorgulama Düzeyi Nasıl Artırılabilir? 12 1.3. Başarma Motivasyonu 13 1.3.1. Beklenti - Değer Teorisi 13 1.3.2. Başarma Motivasyonunun Güncel Modeli 14 1.3.3. Öz Değer Teorisi 14 1.3.4. Görev ve Ego Katılımı 14 1.3.5. Başarının Atıf Teorisi 15 1.3.6. Başarı Amaç Yönelimi Teorisi 16 1.3.7. Geribildirim Sınıflaması İle İlgili Yapılan Çalışmalar 21 1.3.7.1. Sosyalleşme Geribildirimi 21 1.3.7.2. Yönetim Geribildirimleri ( A, B, C, D) 21 1.4. Problem Cümlesi 26 1.4.1. Alt Problemler 26 1.5. Amaç ve Önem 26 1.6. Varsayımlar 28 1.7. Sınırlılıklar 29 1.8. Tanımlar 29 1.8.1. Geribildirim 29 1.8.2. Başarı Amaç Yönelim 30 2. KAYNAK ÖZETLERİ 31 3. YÖNTEM 38 3.1. Çalışma Grubu 38 3.1.1. Geliştirilmiş Öğretim Gözlem Protokolü (GÖGP) 39 3.1.2. Uygulama için Seçilen Öğretmenin Özellikleri 41 3.1.2.1. Öğretmen Ön Görüşme Formu (ÖÖGF) ve Çözümlenmesi 41 3.2. Uygulama Ortamının Özellikleri 46 3.3. Çalışma Gruplarının Giriş Özellikleri 47 3.3.1. Çalışma Gruplarının Bilişsel Giriş Özellikleri 48 3.3.2. Çalışma Gruplarının Duyuşsal Giriş özellikleri 48 3.4. Odak Öğrencilerin Belirlenmesi 49 3.5. Veri Toplama Araçları 50 3.5.1. Öğrencilerin Giriş Özelliklerini Belirlemek İçin Kullanılan Araçlar ve Çözümlenmesi 51 3.5.1.1. Bilimsel Süreç Becerileri Testi (BSBT) 51 3.5.1.2. Başarı Amaç Yönelimleri Ölçeği( BAYÖ) 51 3.5.2. Geribildirim Türlerini Belirlemek İçin Kullanılan Araçlar 52 3.5.2.1. Araştırmacı Ders Gözlem Notları (ADGN) 52 3.5.2.2. Ders Ses Kayıtları (DSK) 53 3.5.2.3. Çalışma Yaprakları (ÇY) 54 3.5.2.3.1. 1E Girme aşaması 59 3.5.2.3.2. 2E Keşfetme aşaması 59 3.5.2.3.3. 3E Açıklama aşaması 61 3.5.2.3.4. 4E Derinleştirme aşaması 61 3.5.2.3.5. 5E Değerlendirme aşaması 61 3.6. Veri Toplama Süreci 61 3.6.1. Çalışma yapraklarının oluşturulma süreci 62 3.6.2. Pilot Çalışma 64 3.6.3. Araştırma Ön Hazırlığı 66 3.6.4. Araştırma Sürecinde Veri Toplama 67 3.7. Verilerin Çözümlenmesi ve Yorumlanması 68 3.7.1. Geçerlik, Güvenirlik 71 3.7.2. Araştırmacı Rolü 75 4. BULGULAR 77 4.1. Araştırmanın 1. Alt Problemine İlişkin Bulgular 77 4.1.1. Geribildirim Metodu 79 4.1.1.1. Geribildirim Metodu- Fırsat Verme/Vermeme geribildirimi 79 4.1.1.2. Geribildirim Metodu- Kişisel negatif hislerini ifade etme geribildirimi 85 4.1.1.3. Geribildirim Metodu - Bireyi ya da grubu ön plana çıkarma geribildirimi 87 4.1.1.4. Geribildirim Metodu – Süreçle ilgili açıklama yapma geribildirimi 90 4.1.1.5. Geribildirim Metodu – Yansıtma Geribildirimi 94 4.1.1.6. Geribildirim Metodu – Akran ilişkisi 96 4.1.1.7. Geribildirim Metodu – Geribildirim vermeme 99 4.1.1.8. Geribildirim Metodu – Karşılaştırma geribildirimi 101 4.1.2. Geribildirimin İşlevi 104 4.1.2.1. Geribildirimin İşlevi–Öğrenme amaç yönelimini destekleyen geribildirim 104 4.1.2.2. Geribildirimin İşlevi–Performans amaç yönelimini destekleme geribildirimi 107 4.1.2.3 Geribildirimin İşlevi –Sorgulama sürecini devam ettiren geribildirim 110 4.1.2.4 Geribildirimin İşlevi – Sorgulama sürecini kesen geribildirim 115 4.2. Araştırmanın 2. Alt Problemine İlişkin Bulgular: 117 4.2.1. Sözel Geribildirimler İçin Bulgular 119 4.2.1.1. Metot Geribildirimleri 119 4.2.1.2. İşlev Geribildirimleri 121 4.2.2.Yazılı Geribildirimler İçin Bulgular 122 4.2.2.1. Metot Geribildirimleri 122 4.2.2.2. İşlev Geribildirimleri 123 4.3. Araştırmanın 3. Alt Problemine İlişkin Bulgular 125 4.3.1.Sözel Geribildirimler İçin Bulgular 125 4.3.1.1 Metot Geribildirimleri 125 4.3.1.2. İşlev Geribildirimleri 127 4.3.2. Yazılı Geribildirimler İçin Bulgular 128 4.3.2.1. Metot Geribildirimleri 128 4.3.2.2. İşlev Geribildirimleri 130 4.4. Araştırmanın 4. Alt Problemine İlişkin Bulgular 131 4.4.1. Sözel Geribildirimler İçin Bulgular 131 4.4.1.1. Metot geribildirimleri 131 4.4.1.2. İşlev Geribildirimleri 133 4.4.2. Yazılı Geribildirimler İçin Bulgular 134 4.4.2.1. Metot Geribildirimleri 135 4.4.2.2. İşlev geribildirimleri 136 4.5. Araştırmanın 5. Alt Problemine İlişkin Bulgular 137 4.5.1. Sözel geribildirimler 137 4.5.1.2. 5E Modelinin basamaklarında sunulan işlev kategorisindeki sözel geribildirimler 140 4.5.2. Yazılı Geribildirimler 144 4.5.2.1. 5E Modelinin basamaklarında sunulan işlev kategorisindeki yazılı geribildirimler 147 5. TARTIŞMA ve SONUÇ 150 KAYNAKLAR 167 EKLER 180 ÖZGEÇMİŞ 254tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccesstr_TR
dc.subjectSorgulamaya Dayalı Öğrenmetr_TR
dc.subjectFen Bilimleritr_TR
dc.subjectGeribildirim Türleritr_TR
dc.subjectGeribildirim Sıklığıtr_TR
dc.subjectInquiry Based Learningtr_TR
dc.subjectSciencetr_TR
dc.subjectFeedback Typestr_TR
dc.subjectFeedback Frequencytr_TR
dc.titleFen Bilimleri dersinde sorgulamaya dayalı öğrenme ortamında öğretmen geribildirimlerinin incelenmesitr_TR
dc.title.alternativeInvestigation of teacher feedbacks in inquiry based learning in science classestr_TR
dc.typemasterThesistr_TR
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
GÜNEY, S. TEZ 09.08.2017.docxTez 11.27 MBMicrosoft Word XMLView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.