Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/3089
Title: Fen Bilimleri dersinde sorgulamaya dayalı öğrenme ortamında öğretmen geribildirimlerinin incelenmesi
Other Titles: Investigation of teacher feedbacks in inquiry based learning in science classes
Authors: Feyzioğlu, Burak
Güney, Selvinaz
Keywords: Sorgulamaya Dayalı Öğrenme
Fen Bilimleri
Geribildirim Türleri
Geribildirim Sıklığı
Inquiry Based Learning
Science
Feedback Types
Feedback Frequency
Issue Date: 27-Sep-2017
Abstract: Bu çalışmanın amacı fen bilimleri dersinde sorgulamaya dayalı öğrenme ortamında öğretmenin sunduğu sözlü ve yazılı geribildirimleri belirlemektir. Nitel araştırmanın temel alındığı bu çalışma, araçsal durum çalışması deseni ile yürütülmüştür. Araştırmada Aydın ilinde bilişsel ve duyuşsal özellikleri arasında anlamlı fark bulunmayan iki sınıfta 9 hafta süresince 5E modeline uygun olarak geliştirilen etkinlikler uygulanmıştır. Derslerin sorgulama düzeyi Geliştirilmiş Öğretim Gözlem Protokolü (GÖGP) kullanılarak belirlenmiştir. Öğretmenin verdiği sözlü geribildirimleri belirlemek için iki sınıfta araştırmacı gözlem yapmış ve ses kaydı almıştır. Ayrıca yazılı geribildirim türlerini belirlemek için her iki sınıftan toplam 8 öğrenci belirlenmiştir. Bu öğrencilerin çalışma yaprakları ders öğretmeninin geribildirimlerinden sonra düzenli olarak incelenmiştir. Geribildirim türleri, yazılı hale getirilen ders ses kayıtlarının, gözlemlerin ve çalışma yapraklarına verilen geribildirimlerin içerik analizi ile belirlenmiş ve tanımlanmıştır. Geribildirimler, metoduna ve işlevine göre sınıflandırılmışlardır. Metoduna göre “fırsat verme/vermeme, yansıtma, akran ilişkisi, karşılaştırma, geribildirim vermeme, süreçle ilgili açıklama yapma, bireyi ya da grubu ön plana çıkarma, öğretmenin negatif kişisel hislerinin ifadesi” şeklinde kategorilere ulaşılmıştır. İşlevine göre ise “sorgulama sürecini devam ettiren, sorgulama sürecini kesen, öğrenme amaç yönelimini destekleyen, performans amaç yönelimini destekleyen” şeklinde kategorilere ulaşılmıştır. Gözlemlenen dersler için geribildirimin sorgulama düzeyi ve 5E modelinin basamakları ile ilişkisi incelenmiştir.
The aim of this study was to identify verbal and written teacher’s feedbacks according to inquiry based learning environment in science lessons. The study which is based on qualitative search was examined with an instrumental case study. The study was carried out among two classes which has no cognitive or affective differences, for 9 weeks (36 hours) according to the activities which are based on 5E model. To identify the inquiry level of the lessons it was used Developed Instructional Observation Protochol (GÖGP) by researcher. The researcher observed the classes and used voice records in two classes to identify teacher’s verbal and written feedbacks. Also, to identify the types of written feedbacks, the researcher chose 8 students from two classes by sampling way. The worksheet of these students was analyzed regularly after the teacher’s feedbacks. The types of feedbacks were identified and described by written lesson voice records, content analysis or feedbacks that are given to observations and worksheets. They attained categories as “giving or not giving opportunity, reflection, feedback about peer relationship, comparison, not giving feedback, giving information about process, foregrounding the individual or group, teacher’s negative feelings according to method. According to function, they obtained categories as “continuing the inquiry process, ending the inquiry process, supporting the learning goal orientation, supporting the performance goal orientation”. For observed lessons, the level of feedback inquiry and its relation with 5E model steps are examined.
URI: http://hdl.handle.net/11607/3089
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
GÜNEY, S. TEZ 09.08.2017.docxTez 11.27 MBMicrosoft Word XMLView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.