Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/3058
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorEvlimoğlu, Umut
dc.contributor.authorBaşbuğ, Ali Kemal
dc.date.accessioned2017-07-24T06:54:15Z
dc.date.available2017-07-24T06:54:15Z
dc.date.issued2017-07-24
dc.date.submitted2017-07-10
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11607/3058
dc.description.abstractThe automotive industry is regarded as the locomotive sector in the countries' economies due to its close relationship with more than one industry.At our study, birth of automotive industry, developments in automotive industry in the world, the historical development of the automotive industry in Turkey, export, import and employment values are emphasized, national income and the concepts related to national income are defined and and the relationship between national income and the automotive industry is umderlined.The aim of this study is to observe the effect of the increase in national income, which is one of the important issues in the growth of the automotive industry, by determining the rate of national income increase and automotive production data, which are proportional to the national income to ecomomy. The rate of economic growth affects the growth of the industry , its technological efficiency, in the same way the development of the automotive industry affects economic growth.In this context, the analysis done at study is aim to examine the interrelation between national income increase rate and growth of automotive industry.In this study on Turkey, national income increase rate data is taken by TUİK, automotive industry data is collected from TCMB Elektronik Veri Dağıtım Sistemi (EVDS) and Otomotiv Sanayi Derneği (OSD) bulletin. Data are analysed with E-views 8 programtr_TR
dc.description.abstractOtomotiv sektörü, birden fazla sanayi kolu ile yakın ilişkisi sebebiyle ülke ekonomilerinde lokomotif sektör olarak kabul edilmektedir. Çalışmamızda otomotiv sektörünün doğuşu, dünyada otomotiv sektöründe yaşanan gelişmeler, Türkiye‟de otomotiv sektörünün tarihsel gelişimi, ihracat, ithalat ve istihdam değerlerinin üzerinde durulmuş, milli gelir ve milli gelir ile ilgili kavramlarını tanımı yapılmış ve milli gelirin otomotiv sektörü ile ilişkisi üzerinde durulmuştur. Bu çalışmanın amacı, milli gelir artışının otomotiv sektörünün büyümesindeki önemli konulardan biri olduğunu, sektördeki gelişmelerin milli gelirle doğru orantılı olduğunu, milli gelir artış hızı ve otomotiv üretim verilerinin belirlenerek, ekonomiye olan etkisini gözlemlemektir. Ekonomik büyüme oranı sektörün büyümesini, teknolojik verimliliğini etkilemekte aynı şekilde otomotiv sektörünün gelişmesi ekonomik büyümeyi etkilemektedir. Bu çerçevede çalışmada yapılan analizde milli gelir artış hızı ile otomotiv sektörünün büyümesi arasında karşılıklı ilişki olduğunu inceleme amacı güdülmektedir. Türkiye üzerine yapılan bu çalışmada milli gelir artış hızı verileri TUİK üzerinden, otomotiv sektörüne ait veriler TCMB Elektronik Veri Dağıtım Sistemi (EVDS)ve Otomotiv Sanayi Derneği (OSD) bültenlerinden derlenmiş olup analizler E-views 8 programı ile yapılmıştır.tr_TR
dc.description.tableofcontentsİÇİNDEKİLER KABUL VE ONAY SAYFASI iii BİLİMSEL ETİK BİLDİRİM SAYFASI v ÖZET vii ABSTRACT ix ÖNSÖZ xi SİMGELER DİZİNİ xvii ÇİZELGELER DİZİNİ xix GRAFİKLER DİZİNİ xxi GİRİŞ 1 1. MİLLİ GELİR 3 1.1. Milli Gelir İle İlgili Kavramlar 3 1.2. Milli Gelir Ekonomik Büyüme İlişkisi 8 1.3. Ekonomik Büyüme Modelleri 11 1.3.1. Geleneksel Büyüme Teorileri 11 1.3.1.1. Klasik Büyüme Teorisi 11 1.3.1.2. Sosyalist Büyüme Teorisi 14 1.3.1.3. Keynesyen İktisat Teorisi 15 1.3.1.4. Schumpeter Büyüme Teorisi 16 1.3.2. Modern Büyüme Teorileri 16 1.3.2.1. Harrod-Domar Büyüme Modeli 16 1.3.2.2. Neoklasik Büyüme Modeli 18 1.3.2.3. İçsel Büyüme Teorileri 19 1.4. Milli Gelirin Ülkelerin Gelişmişliği Açısından Önemi 20 1.5. Milli Gelir Hesaplama Yöntemleri 23 1.5.1. Üretim Yöntemi 25 1.5.2. Gelir Yöntemi 25 1.5.3. Harcamalar Yöntemi 26 1.6. Ekonomide Bir Gösterge Olarak Milli Gelirin Önemi 29 1.7. Milli Geliri Belirleyen Faktörler 31 1.8. Milli Gelir Artış Hızı 35 1.9. Milli Gelir ve Otomotiv Sektörü Arasındaki İlişki 39 2. DÜNYA’DA VE TÜRKİYE’DE OTOMOTİV SEKTÖRÜ 42 2.1. Otomotiv Sektörünün Tanımı 42 2.1.1. Ana Sanayi 43 2.1.2. Yan Sanayi 43 2.2. Dünya’da Otomotiv Sektörü 44 2.2.1. Otomotiv Sanayinin Doğuşu 44 2.2.2. Dünya Otomotiv Sektöründe Yaşanan Gelişmeler 47 2.2.3. Dünya Otomotiv Sektörünün Genel Görünümü 49 2.2.3.1. Dünya Otomotiv Üretimi 50 2.2.3.2. Dünya Otomotiv Pazarı 51 2.3. Otomotiv Sanayinin Ülke Ekonomilerindeki Yeri Ve Önemi 54 2.4. Otomotiv Sektöründeki Genel Sorunlar 55 2.5. Türkiye Otomotiv Sektörü 56 2.5.1. Türkiye Otomotiv Sektörünün Tarihsel Gelişimi 57 2.5.1.1. Montaj Sanayi Dönemi 57 2.5.1.2. Dışa Açılma Dönemi (1980-1990) 59 2.5.1.3. 1990 Sonrası Dönem 60 2.5.1.4. 2000 Yılı Sonrası Dönem 61 2.5.2. Ekonomik Krizlerin Türk Otomotiv Sanayine Etkisi 62 2.5.2.1. 2001 Ekonomik Krizi 63 2.5.2.2. 2008 Küresel Ekonomik Krizi 64 2.6. Türkiye’de Otomotiv Sektörünün Mevcut Durumu 66 2.6.1. Türkiye’nin Otomotiv Üretimi 68 2.6.2. Türkiye’nin Otomotiv Pazarı 71 2.7. Otomotiv Sektörünün Türkiye Ekonomisindeki Yeri Ve Önemi 74 2.7.1. İstihdama Etkisi 74 2.7.2. Ödemeler Dengesine Etkisi 77 2.7.2.1. Türkiye’nin Otomotiv İhracatı 79 2.7.2.2. Türkiye’nin Otomotiv İthalatı 82 2.7.3. Vergi Gelirlerine Etkisi 83 2.7.4. Türkiye’de Otomotiv Sektörüne Yapılan Doğrudan Yabancı Yatırımlar 86 2.8. Sektörün Güçlü ve Zayıf Tarafları 88 2.8.1. Sektörün Güçlü Yönleri 88 2.8.2. Sektörün Zayıf Yönleri ve Bazı Sorunları 89 2.8.2.1. Kapasite Fazlalığı 90 2.8.2.2. Kişi Başına Düşen Milli Gelir Artış Hızının Düşük Olması 91 2.8.2.3. Motorlu Araçlar Üzerinden Alınan Vergilerin Yüksek Oluşu 91 2.8.2.4. Ana ve Yan Sanayi Arasında İşbirliği Eksikliği 92 2.8.2.5. İthalata Bağımlılık 93 2.9. Otomotiv Sektörüne Yönelik Teşvik ve Sübvansiyonlar 94 2.9.1. AR-GE İndirimi 94 2.9.2. İhracata Yönelik Teşvikler 96 2.9.3. Hurda İndirimi 97 3. TÜRKİYE’DE MİLLİ GELİR ARTIŞ HIZININ OTOMOTİV SEKTÖRÜNÜN BÜYÜMESİNE ETKİSİ ÜZERİNE EKONOMETRİK ANALİZ 98 3.1. Literatür 98 3.2. Ekonometrik Yöntem 98 3.2.1. Zaman Serileri Analizi 99 3.2.2. Durağanlık Kavramı 99 3.2.2.1. Durağanlığın Belirlenmesi 100 3.2.2.2. Birim Kök (Unit Root) Testleri 101 3.2.3. Nedensellik Analizi 103 3.2.4. Eşbütünleşme (Co-İntegration) 103 3.2.5. Hata Düzeltme Modeli (Error Correction Model:ECM) 104 3.3. Ekonometrik Analiz 105 3.3.1. Kullanılan Veri Setleri ve Tanımlamaları 105 3.3.2. Model Kurulumu 108 3.3.3. Birim Kök Testleri 109 3.3.3.1. Genişletilmiş Dickey-Fuller (ADF) Birim Kök Testi 110 3.3.3.2. Phillips-Perron (PP) Birim Kök Testi 110 3.3.4. Model I 111 3.3.4.1. Durağanlık Analizi 111 3.3.4.2. Granger Nedensellik Analizi 111 3.3.5. Model II 112 3.3.5.1. Durağanlık Analizi 112 3.3.5.2. Granger Nedensellik Analizi 112 3.3.5.3. Eşbütünleşme ve Hata Düzeltme Modeli 113 TARTIŞMA VE SONUÇ 115 KAYNAKLAR 119 ÖZGEÇMİŞ 127tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherAdnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccesstr_TR
dc.subjectMilli Gelir, Otomotiv Sektörü, Büyümetr_TR
dc.titleTürkiye'de milli gelir artış hızının otomotiv sektörünün büyümesine etkisitr_TR
dc.title.alternativeThe effect of national income increase rate in Turkey to expantion of automotive industry
dc.typemasterThesistr_TR
dc.contributor.departmentAdnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İktisat Anabilim Dalıtr_TR
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Ali Kemal Başbuğ.pdfYüksek Lisans Tezi1.81 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.