Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/3047
Title: Çok partili hayata geçiş sürecinde Aydın'da eğitim (1946-1950).
Other Titles: Educati̇on system of Aydın duri̇ng transformati̇on to multi̇party system (1946-1950).
Authors: Güneş, Müslime
Duran İssi, Özen
Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İlköğretim Anabilim Dalı, Sosyal Bilgiler Öğretmenliği
Keywords: CHP
Çok Partili Düzen
Eğitim
Köy Enstitüleri
Aydın'da Eğitim
Republican People's Party (CHP)
Multy Party System
Village Institutes
Education in the City Aydın
Education
Issue Date: 2015
Publisher: Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü
Abstract: Çalışmada Türkiye'nin fiilen katılmadığı II. Dünya Savaşı yıllarında uyguladığı savaş ekonomisi önlemlerinin eğitim politikaları ve eğitime ayrılan bütçe üzerinde etkileri göz önünde bulundurularak çok partili siyasal yaşama geçiş sürecinde ülkenin siyasi durumu ve sürecin eğitim politikalarına ve uygulamalarına yansıması ışığında Aydın ilinde eğitimdeki gelişme ve değişmeleri tespit etmek amaçlanmıştır. Türkiye II. Dünya Savaşına fiilen katılmasa da savaş yıllarında aldığı ekonomi önlemlerinin eğitime ayrılan bütçe üzerinde etkileri söz konusudur. II. Dünya savaşı sonrasında Türkiye batı dünyasında yer almış, ABD'de Truman Doktrini ve bu Doktrin'e dayalı Marshall Planı uygulamaya konulmuş, plan ekonomi ile ilgili görülse de başta Köy Enstitüleri olmak üzere eğitimi etkilemiştir. Türkiye'de çok partili siyasal yaşama geçişin gündeme gelmesi, DP'nin muhafazakâr kesimi taban alarak yükselişi ve CHP, DP arasındaki yarış eğitim sisteminde olduğu gibi bazı tavizleri beraberinde getirmiştir. Din eğitiminin okul programlarına girmesi, köy enstitülerinin özünden farklı bir yapı alması, ilk ve orta öğretim programlarında değişiklikler gibi gelişmeler gündeme gelmiştir. Çok partili hayata geçiş sürecinde 1946–1950 yılları arasında ülkemizde eğitim alanında meydana gelen gelişmeler ışığında Aydın ilinde eğitimdeki gelişme ve değişmeler tespit edilmiştir. Çalışma tarama modelindedir. Basın taraması, arşiv çalışması(belgesel tarama). yöntemleriyle 1. Elden kaynaklara ulaşılmış, 1946-1950 yıllarını konu edinen ikinci el kaynaklar (kitap, makale, tez, çeşitli yerlerde sunulmuş bildiriler). incelenmiştir
In this study, it can be observed the precautions takeb by government to encounter the economic impacts of 2. World War on education policy and the budget, altought Turkey has not phsically partcipated in war itself. The main purpose of this study is to identify the changes and the improvements education policy and implementations during transition process to multy-party system in Aydın. Turkey has plased herself within European/ Western Community by doing sos he has also adopted Marshall Plan, driven by Truman Doctrin on her economic plans. It had direct effect on 'Village Institutes' by so on education system. Due to participants of multy-party system both Republican People's and Democratic Parties and mainly to fundamentalist based within the Democratic Party changes are implementation of religious studies to Village Institutes and Primary, Secondary Education Programs. Above mentioned changes have been observed between 1946-1950 in city of Aydın Education program. The study is the screening procedure. It has been achieved by the help of fisthand sourceslike media screening and archieve studies and secondhand sources related to the years 1946-1950 such as books, essays and some thesis.
URI: http://hdl.handle.net/11607/3047
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10092784.pdfYüksek Lisans Tezi1.18 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.