Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/2997
Title: Ortaokul 5. sınıf Sosyal Bilgiler dersi "Adım adım Türkiye" ünitesinde bulunan kavramların kazandırılmasına ilişkin öğretmen görüşleri
Other Titles: Teachers' views on teaching the concepts of the "Step by step Turkey" unit of secondary school 5th grade Social Science lesson
Authors: Akkaya, Mustafa
Gültekin, Emine
Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü,İlköğretim Anabilim Dalı
Keywords: Sosyal Bilgiler
Kavram öğrenme
Kavram öğretimi
Social Science
Concept learning
Concept teaching
Issue Date: 2016
Publisher: Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü
Abstract: Bu araştırma Ortaokul 5.sınıf Sosyal Bilgiler Dersi "Adım Adım Türkiye" ünitesinde bulunan kavramların öğretimi ile ilgili öğretmen görüşlerini belirlemeyi amaçlayan nitel bir araştırmadır. Araştırma modeli olarak nitel araştırma yöntemlerinden, durum çalışması modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini Aydın ili Efeler ilçesi MEB'e bağlı ortaokullarda görev yapan Sosyal Bilgiler öğretmenleri oluşturmuştur. Araştırmanın örneklemi ise amaçlı örneklem yönteminden maksimum çeşitlilik örneklemesi yoluyla seçilen Aydın Efeler ilçesinde farklı okullarda görev yapan ve çalışmanın yapıldığı dönemde Ortaokul 5. Sınıflarda öğretim veren 10 Sosyal Bilgiler öğretmeni oluşturmuştur. Veriler yüz yüze yapılan görüşme tekniği ile toplanmıştır. Veri toplama aracı olarak ilgili ünitedeki kavramları kapsayan yarı yapılanmış görüşme formu düzenlenmiştir. Görüşmelerde her bir öğretmene 10 açık uçlu soru sorulmuştur.Soruların uygulama kısmında öncelikle ön görüşmeler yapılmıştır. Ön görüşmelerde ses kaydı yapılmasını istemeyen öğretmenlerin sayıca fazla olmasından dolayı farklı bir metoda başvurulmuştur. Veri kaybına sebebiyet vermemek için araştırmacının haricinde ayrıca bir yazman da görüşmeler esnasında notlar tutmuştur. Veriler analiz edilirken bu notlar karşılaştırılmış ve verilerin güvenirliği sağlanmaya çalışılmıştır. Araştırmanın temel problem cümlesi kapsamında, öğretmenlerin kavram öğretimini dersleri açısından önemli gördükleri, kavram öğretiminde kullandıkları yöntem ve teknikler arasında geleneksel yöntem ve tekniklere daha fazla yer verdikleri, ayrıca kavram haritalarını diğer kavram öğretim yöntemlerine göre daha sık kullandıkları sonucuna ulaşılmıştır. Araştırma sonucunda ünitede bulunan bazı kavramların zor öğrenildiği tespit edilmiştir. Bu kavramların soyut olması, öğrencilerin yaş seviyesine uygun olmaması ve öğrencilerin günlük yaşamında yer tutmaması bakımından zor öğrenildiği sonucuna ulaşılmıştır.
This qualitive study carried out to determine the teachers' views on teaching the concepts of the " Step by Step Turkey" unit of Secondary School 5th Grade Social Science lesson. Casestudy model wasused at this research as a qualitive method. The universe of the study consisted of all social science teachers who work in secondary schools depending on Aydın provience, Efeler District National Education Directorate. The sample group of the study was choosen by the maximum variation sampling which is a kind of purposive sampling. Sample group consisted of 10 social science teachers who work at different schools in Efeler District and teach for the 5. grade students when the research was carrying out. The data was collected by the face to face interview method. Semi-structured interview form included the concepts of that unit was created as the data collection tool. 10 open- ended questions were asked to each teacher at the interviews. Preliminary interviews was applied before the main interviews. Most of the teachers reject the audio record at the preliminary interviews so the researher used an other method. To prevent the data loss, a secretary took notes during the interviews.These notes were compared to validate the reliability of the data, while the data was analyzing. According to the result of the main research problem, teachers give importance to the concept teaching for their lessons and use mostly traditional methods and tecniques among the concept teaching methods. Besides these, they of ten use concept maps more than the other concept teaching methods. In additon to these results, it was determined that some concepts at this unit are difficult to learn. It is concluded that some concept are difficult to learn because they are abstract, not appropriate to the students' ages, not to be used in their daily lives.
URI: http://hdl.handle.net/11607/2997
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10123492.pdfYüksek Lisans Tezi1.62 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.