Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/2987
Title: Türkiye'de eğitimin ekonomik etkileri ve eğitim-istihdam ilişkisi
Other Titles: Economic impact of education in Turkey and relationship between education-employment
Authors: Petek, Ali
Adam, Gülsüm
Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İktisat Anabilim Dalı
Keywords: İstihdam
Eğitimin Ekonomik Etkileri
Eğitim
Employment
Economic Impact of Education
Education
Issue Date: 2016
Abstract: Türkiye, dünyanın en iyi eğitim sistemine sahip ülkeler arasında son sıralarda yer almaktadır. Bunun iki sebebi bulunmaktadır. Birincisi, eğitim harcamalarının GSYİH içindeki payının gelişmiş ülkelere göre çok düşük olmasıdır. İkinci sebep ise eğitime harcanan kaynakların doğru alanlarda ve verimli şekilde kullanılmamasıdır. Son yıllarda özellikle üniversitelerde okullaşma oranının artması nitelikli iş gücünün yetişmesi açısından olumlu bir etki gibi görünmektedir. Ancak yanlış bölümleri seçen öğrencilerin belirli bölümlere yığılmaları ileride hem işsizliğe hem de verimsiz bir istihdam yapısına sebep olmaktadır. Bu nedenle eğitimde doğru değişimleri gerçekleştirerek bireyleri doğru şekilde yönlendirmek gerekmektedir. Bunun için eğitim sistemi en iyi olan ülkeleri incelenerek Türkiye'nin demografik yapısına uygun bir eğitim sistemi oluşturulabilir. Ayrıca eğitim harcamaları arttırılarak doğru alanlarda verimli yatırımlar yapılmalıdır. Özellikle eğitimde eşitlik ve kalite sağlanması için bireyler arasındaki sosyo-ekonomik farklılıklar en aza indirgenmeye çalışılmalıdır. İlk olarak istihdam ve istihdam teorileri üzerinde durulmuştur. Ardından Türk Eğitim Sistemi açıklanmıştır. Daha sonra eğitim harcamalarının Gayri Safi Yurt İçi Hasıla (GSYİH) ve Merkezi Yönetim Bütçesi içindeki payı verilmiştir. Bu bağlamda OECD (Organisation for Economic Co-operation and Development) ve seçilmiş ülkelere göre eğitim harcamaları kıyaslanmıştır. Son olarak Türkiye'de eğitim sektöründe bulunan öğretmen ve öğretim elemanı sayıları, öğrenci sayıları yer almıştır.
Turkey is ranked very low among the countries which have quality education system. This is due to two reasons. The first reason is that, Turkey has very low education expenditures Gross Domestic Product (GDP) ratio relative to that o developed countries. Secondly, the lack of efficiency in both use of resources devoted to education and failure to direct them in prudent areas. The recent increase of enrollment rate in universities seems to have a positive effect on improving the quality of labor force. However, the wrong choice of students majör during college education leads to agglomeration causing an increase in both unemployment and unproductive employmentin the future. Therefore, there is a need for perfect match between individual's abilities, the choice of course and job market availability. As a result, for a good education system to be formed, there is a need to examine the education systems of other high ranking countries in terms of education. Also, expenditure on education should be increased and productive investment must be made in that area. For quality and equity in the Turkish education system, socioeconomic differences between individuals should be minimized. Firstly, it focused on employment and employment theories. Then, the study systematically describes the Turkish education system. The share of education expenditure to GDP and Central Administrative Budget on education is also considered in the study. This context education spending was compared to the OECD (Organisation for Economic Co-operation and Development) and selected countries. Finally, the study considered and involved the number of teachers, academic staffs and students in Turkey's education sector.
URI: http://hdl.handle.net/11607/2987
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10116304.pdfYüksek Lisans Tezi1.39 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.