Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/2902
Title: Sınıf öğretmenlerinin empatik yönelimlerinin incelenmesi
Other Titles: Investigation of the classroom teachers' empathi̇c orientations
Authors: Aladağ, Soner
Özen, Hilal
TR104229
Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İlköğretim Anabilim Dalı
Keywords: Empati
Empatik yönelim
Sınıf öğretmeni
Empathy
Emphatic orientation
Classroom teacher
Issue Date: 2015
Publisher: Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü
Abstract: Bu araştırma, sınıf öğretmenlerinin empatik yönelim düzeylerini ve empatik yönelimlerine ilişkin görüşlerini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın çalışma evrenini 2014 – 2015 eğitim öğretim yılında Aydın ilindeki ilkokullarda görev yapan sınıf öğretmenleri oluşturmaktadır. Örneklemi ise olasılık dışı uygun örnekleme yoluyla seçilmiş Aydın ili Efeler ilçesi ilkokullarında görev yapmakta olan 289 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmanın modeli nicel ve nitel desenlerin birlikte kullanıldığı karma desendir. Veri toplama aracı olarak; empatik yönelim düzeylerini belirlemek için Koçak ve Önen (2013) tarafından geliştirilen "Empatik Yönelim Ölçeği" uygulanmıştır. Empatik yönelimlerine ilişkin görüşlerini belirlemek için öğretmenlerle açık uçlu soruların sorulduğu görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonucunda, sınıf öğretmenlerinin empatik yönelim düzeyleri ile cinsiyetleri, empati ile ilgili katıldıkları hizmet içi eğitim durumları arasında anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Kadın sınıf öğretmenlerinin, erkek sınıf öğretmenlerine göre, empati ile ilgili hizmet içi eğitime katılan öğretmenlerin katılmayanlara göre empatik yönelim puanları ortalaması daha yüksek bulunmuştur.Medeni durum,çocuk sahibi olma durumu,öğrenim durumu, mezun olunan alan, mesleği isteyerek seçip seçmeme, meslekten memnun olup olmama durumu ile empatik yönelim puan ortalamaları arasında anlamlı bir farklılık görülmemiştir. Sınıf öğretmenleri ile yapılan görüşmeler sonucu öğretmenlerin görüşleri üç ana tema altında toplanmıştır.
The aim of this study is to determine the opinions of classroom teachers on the level of empathy and empathic tendencies according to some variables. The population of the study is classroom teachers working in Aydin province in 2014-2015 academic year. Participants were selected by using convenience sampling, consisted of 289 classroom teachers from 21 elementary schools in Efeler, Aydin. In the research, Empathic Tendency Scale written by Kocak and Onen (2013) was used with the aim of collecting data. The study conducted through hybrid design that combines both quantitative and qualitative patterns. In order to investigate their views the participants were interviewed and asked open-ended questions. Independent samples for studies of quantitative data and qualitative data on the size of the t-test research work with one-way analysis of variance were analyzed using content analysis. It is revealed that the fact that marital status, highest level of education, educational backgound, willingness to choose work occupation, overall satisfaction with work, having kids and grade level they teach were not among the determines of the level of empathy and empathic tendencies. But, the fact that gender and particaption of empathic-orientation teacher training services were among the determiners of the level of empathy and empathic tendencies. The emphaty level scores of the teachers attented in emphaty-related teacher training services were higher than the scores of the teachers who did not receive any training. Likewise, female teachers' level of emphaty scores were higher than male teachers' level of emphaty scores.
URI: http://hdl.handle.net/11607/2902
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10094725.pdfYüksek Lisans Tezi1.12 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.