Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/2868
Title: Lise öğrencisi ergenlerde problem çözme, yalnızlık, umutsuzluk düzeyi ve ilişkili faktörler
Other Titles: Problem solving, loneliness, hopelessness levels and associated factors among adolescent high school students.
Authors: Adana, Filiz
Şahin, Ümmügülsüm
TR115084
Adnan Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ruh Sağlığı Ve Hastalıkları Hemşireliği
Keywords: Ergen
Problem Çözme
Yalnızlık
Umutsuzluk
Adolescent
Problem solving
Loneliness
Hopelessness
Issue Date: 2015
Publisher: Adnan Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü
Abstract: Lise öğrencisi ergenlerde problem çözme, yalnızlık, umutsuzluk düzeyi ve ilişkili faktörler Bu çalışma lise öğrencisi ergenlerde, problem çözme, yalnızlık, umutsuzluk düzeyleri ile ilişkili faktörleri incelemek amacıyla yapılan tanımlayıcı/kesitsel bir araştırmadır. Araştırmanın evrenini Bursa İl Merkezinde Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı Görükle Kız Teknik ve Meslek Lisesinde öğrenim gören 774 öğrenci, örneklemini ise evreni bilinen örnekleme yöntemi kullanılarak % 99 güven aralığın da 358 kişi oluşturmuştur. Araştırmada desen etkisi 1.2 kabul edildiğinde ulaşılması planlanan öğrenci sayısı 394 olmuştur. Çalışmada Kişisel Bilgi Formu, Problem Çözme Envanteri, UCLA Yalnızlık Ölçeği ve BUÖ Umutsuzluk Ölçeği kullanılmıştır. Veriler SPSS istatistik paket programında (Version 15, Chicago IL, USA) değerlendirilmiştir. Verilerin değerlendirilmesinde; tanımlayıcı istatistiksel analizler (Ortalama, standart sapma, frekans, yüzdelik), normal dağılım değerlendirmede Kolmogorov Simirnov, normal dağılım gösteren karşılaştırmalarda t testi; normal dağılım dışı karşılaştırmalarda Mann Whitney U ve Kruskal Wallis H test, ordinal verilerin karşılaştırılmasında Pearson Correlation analizi ve ileri analizlerde Kruskal Wallis t-testi ve Mann Whitney U test kullanılmıştır. Öğrencilerin yaş ortalaması 16.41±1.21'dir. % 84,1'i (n=333) kız, %15.6 sı (n=63) erkektir. Öğrencilerin % 83.3 (n=330) yaşamları boyunca en uzun Bursa ilinde yaşamış, % 32.6'sı (n=129) 9. Sınıf öğrencisidir. Öğencilerin %93.4'ü (n=370) kendisi dışında en az bir kardeşe sahip olduğu, kişilerin %86.9'unun (n=344) sosyal güvencesi olduğu ve %49.5'i (n=196) yaşam kalitelerini iyi olduğunu ifade etmişlerdir. Yapılan analiz sonuçlarına göre; problem çözme ile yaşam kalitesi, kardeşlerin ilgi-yakınlık düzeyleri, ailelerin yaşadıkları yer, babanın ilgi-yakınlık düzeyi, aile yapısı, öğrencilerin sağlık durumları, sınıfta kalma durumu değişkenleri arasında; yalnızlık ile cinsiyet, yaşam kalitesi, ailenin gelir seviyesi, babanın ilgi-yakınlık düzeyi, annenin ilgi-yakınlık düzeyi, kardeşlerin ilgi-yakınlık düzeyi, fiziksel durum, ruhsal durum, sağlık durumu, öğretmenlerin tutumu, okul dışındaki zamanlarını değerlendirme değişkenleri arasında; umutsuzluk ile yaşam kalitesi, ailelerin yaşadıkları yer, ailenin gelir seviyesi, babanın ilgi-yakınlık düzeyi, fiziksel durum, ruhsal durum, sağlık durumu, okul dışındaki zamanları değerlendirme, değişkenleri arasında anlamlı fark bulunmuştur. Tüm sonuçlar genel olarak değerlendirildiğinde, lise öğrencilerinde benzer araştırmaların artırılması ve destek, eğitim ve danışmanlık sağlanması problem çözme, yalnızlık ve umutsuzluk düzeylerinin iyileştirilmesine katkı oluşturabilir.
Problem solving, loneliness, hopelessness levels and associated factors among adolescent high school students. This study is a cross sectional survey, aiming to determine problem solving, loneliness and hopelessness levels and the associated factors among adolescent high school students. 774 students, attending Görükle Girls Vocational and Tecnical High school in Bursa, under Directorate of National Education comprised the universe of the study; and 358 students comprised the sample by using sampling method with known universe and 99% confidence interval. As the impact effect is accepted as 1.2; the planned number of the students, which the study aims to reach, has become 394. Personel information form, Problem Solving Inventory, UCLA Loneliess Scale and the BUÖ Hopelessness Scale were used in the study. The data were evaluated using SPSS statistical package program (version 15, Chicago IL, USA). Descriptive statistical analyzes (Mean standart deviation, frequency, percentage) were used in the evaluation of the data; Kolmogorov Simirnov test was used while evaluating normal distribution; t-test was used while comparing normal distributions, mann whitney U and Kruskal Wallis H test were used while comparing abnormal distrubitions; pearson correlation was used for comparison of ordinal data and Kruskal Wallis t-test and Mann Whitney U test were used for further advanced analysis. The mean age of the students was 16:41 ±1.21. Of the students, 84.1% (n=333) were female and 15.6% (n=63) were male. Among the students, 83.3% (n=330) was found to live mostly in Bursa province and 32.6% (n=129) was mostly grade students. Among the studetns 93.4% (n=370) had at list one sibling, and 86.9% (n=344) of them had social security and 49.5% (n=196) declared their life standart as "good". According to the analysis results, significant differences were found between; problem solving and life quality, and relation and helping levels of the siblings, the place where the family lives, intimacy levels of fathers, family structure, health conditions of the students, and failed grade variables; between loneliness and gender,life quality, income level of the family, intimacy levels of fathers, mothers and siblings, physical, emotional and health conditions, attitudes of teachers, and the variables for evaluating the free time after school; between hopelessness and negatively related with life standart and quality, the plays where the family lives, the income level of the family, fathers level of attention, physical, emotional and health conditions, relations with the family, free time activities out of school. When all the results are evaluated in general, increasing similar studies among high school students; providing support, training and consultation can contribute to improve loneliness and hopelessness levels.
URI: http://hdl.handle.net/11607/2868
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Ümmügülsüm ŞAHİN.pdfYüksek Lisans Tezi1.73 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.