Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/2850
Title: Zümre öğretmenler kurulu çalışmalarının yönetim süreçleri açısından değerlendirilmesi
Other Titles: The evaluation of branch teachers committee works in terms of management processes
Authors: Sarpkaya, Pınar Yengin
Sertkaya, Fahri
TR145183
Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı
Keywords: Zümre Öğretmenler Kurulu
Yönetim Süreçleri
İşbirliği
Takım Çalışması
Branch Teachers Committee
Management Processes
Collaboration
Teamwork
Issue Date: 2016
Publisher: Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü
Abstract: Bu araştırmanın amacı lise öğretmenlerinin görüşlerine göre ZÖK çalışmalarında yönetim süreçlerinin gerçekleşme düzeylerini ve bunun demografik özelliklere göre değişip değişmediğini ortaya koymaktır. Araştırmanının evrenini 2014-2015 Eğitim-Öğretim Aydın ili efeler ilçesindeki 7 Anadolu Lisesi, 1 Fen Bilimleri Lisesi ve 1 Sosyal Bilimler Lisesinde görev yapan 497 öğretmen, örneklemini ise bu evrenden rastgele örnekleme yöntemi ile belirlenen 250 öğretmen oluşturmaktadır. Veriler araştırmacı tarafından geliştirilen "Zümre Öğretmenler Kurulu Çalışmalarının Yönetim Süreçleri Açısından Değerlendirilmesi Ölçeği" ve "Kişisel Bilgi Formu" ile toplanmıştır. Verilerin analizinde, parametrik istatistik tekniklerinden Bağımsız Gruplar t-testi ve Tek Yönlü Varyans Analizi kullanılmıştır. Araştırmada verilerin çözümlenmesinde SPSS- Windows 21 paket programı kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre; ZÖK çalışmalarında "Karar verme ve Planlama", "İletişim" ve "Denetim" süreçlerinin "çok yüksek" düzeyde gerçekleştiği; "Örgütleme", "Eşgüdümleme" ve "Yöneltme" süreçlerinin ise "yüksek" düzeyde gerçekleştiği görülmüştür. ZÖK çalışmalarında yöneltme sürecinin gerçekleşme düzeyinde kıdem değişkenine göre kıdemi 16-20 yıl arası olan öğretmenlerle kıdemi 26 yıl ve üzeri olan öğretmenler arasında, kıdemi 26 yıl ve üzeri olan öğretmenler lehine anlamlı bir fark olduğu görülmüştür. ZÖK çalışmalarında denetim sürecinin gerçekleşme düzeyinde öğretmenlerin cinsiyet değişkenine göre kadın öğretmenler lehine, yaş değişkenine göre yaşı 37-44 arası öğretmenlerle 51 yaş ve üzeri öğretmenler arasında yaşı 51 ve üzeri olan öğretmenler lehine ve kıdem değişkenine göre kıdemi 15 yıl altı öğretmenler ile kıdemi 26 yıl ve üzeri öğretmenler arasında kıdemi 26 yıl ve üzeri öğretmenler lehine anlamlı bir fark görülmüştür. ZÖK çalışmalarında yönetim süreçlerinin gerçekleşme düzeyinde, ZÖK çalışmalarının mesleki gelişimlerine ve okulun akademik başarısına katkı sağladığını düşünen öğretmenler lehine anlamlı bir fark görülmüştür.
The purpose of this research is to reveal the level of realization of the management processes according to the views of high school teachers and whether the level of realization of the management processes change according to the demographic characteristics or not in the works of branch teachers committee. The universe of the research is composed of 497 teachers working in 7 Anatolian High Schools, 1 Science School and 1 Social Sciences School in 2014-2015 academic year in Efeler town of Aydın city, and the sample of the research is composed of 250 teachers determined from the universe by random sampling method. Data was gathered by "Evaluation scale of the branch teachers' studies in terms of management processes", prepared by the researcher, and "Personal information forms". While analyzing the data, from the parametric statistical techniques "Independent Sample t-test" and "Oneway ANOVA" were used. To analyze the data in the research, SPSS windows 21 software was used. According to the survey results, decision-making and planning, communication and controlling processes in the study of branch teachers exist at a very high level. On the other hand, organizing, coordinating and directing processes exist at a high level. In the study of branch teachers committee at the level of realization of directing process according to the seniority, between the teachers who have been working for 16-20 years and for over 26 years, there is a meaningful difference in favor of teachers who have been working for over 26 years. In the study of branch teachers committee at the level of realization of controlling process is in the favor of woman teachers according to the gender variable and according to the age level between the teachers who are 37-44 years old and the teachers who are 51 years old or older, it is in the favor of the teachers who are 51 years old or older and according to the seniority between the teachers who have worked for 15 years or under and have been working for 26 years or more, there is a meaningful difference in favor of the teachers who have been working for 26 years or more. In the study of branch teachers committee, a significant difference has been seen in favor of the teachers who think branch teachers committee studies contribute to the teachers professional development and the academic success of school at the level of realization of management processes.
URI: http://hdl.handle.net/11607/2850
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10105280.pdfYüksek Lisans Tezi1.65 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.