Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/2849
Title: Ortaokul 5. sınıf Türkçe ders kitaplarında yer alan metinlerin incelenmesi
Other Titles: Middle school fiftht-grade examination of the contained in Turkish textbooks
Authors: Saracaloğlu, A. Seda
Payza, Türkü
TR10981
Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Tarih Anabilim Dalı, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı
Keywords: Türkçe ders kitabı
Öğreticilik
Program Hedefleri
Dil ve Anlatım
Görsellik
Turkish Language Reading Books
Program Objectives
Tutorials
Language and Expression
Issue Date: 2015
Publisher: Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü
Abstract: Bu çalışmada Talim Terbiye Kurulunca Belirlenmiş 5 adet 5. sınıf Türkçe ders kitaplarındaki metinlerin belirli ölçütler doğrultusunda incelenmesi amaçlanmıştır. Ölçütler belirlenirken Milli Eğitim Bakanlığı Türkçe Öğretim Programında geçen dinleme/izleme ve okuma metinlerinin taşıması gereken özelliklerden ve Talim Terbiye Kurulunca belirlenmiş ölçütlerinden yararlanılarak yeni ölçütler belirlenmiştir. Araştırmada kitapların niteliğini ortaya koymak için kullanılan ölçütler araştırmacı tarafından alan yazını taranması sonucunda oluşmuş ölçütlerdir. Bu ölçütler çerçevesinde Milli Eğitim Bakanlığınca 2010-2015 yılları arasında dağıtılan ders kitaplarındaki metinler program hedefleri, öğreticilik, dil ve anlatım özellikleri ile görsel açıdan detaylı olarak incelenmiş ve 40 Türkçe (N=40), 50 sınıf (N=50) öğretmeni 80 öğrenci (N=80) ve 50 velinin (N=50) görüşleri alınmıştır. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizi yöntemi veri toplama tekniği olarak kullanılmış ve kitaptan alınacak metinlerin metin tarama yöntemiyle incelenerek yorumlanmıştır. Metinlerin MEB tarafından belirlenen genel amaçlarla çelişmediği saptanmıştır. Metin uzunluğu göz gönünde bulundurulduğunda okuma, anlama, konuşma, yazma temel becerilerini geliştirme konusunda yeterli olmadığı, Türk dilinin özelliklerini yansıtacak biçimde TDK'nin belirlediği yazım ve noktalama kurallarına uygun olmadığı, dil ve anlatım özelliklerinin Türkçe metinleri için nitelikli olmadığı belirlenmiştir.
In this study, it is aimed that five 5th grade Turkish Text Books, which are determined by the Board of Turkish Ministry of Education, are examined in accordance with certain criteria. While the new criteria were being created, the criteria of Turkish Ministry of Education and the Ministry Board on the properties on listening/monitoring and reading in those books. In the study, the criteria that were used for putting forth the quality of the books were designed by the researcher as a result of scanning the field literature. The 5th grade text books which are deployed by the Ministry of Education between 2010 – 2015 were reviewed detailly within the framework of this criteria in accordance with program targets, tutorial, language and narrative features, visual aspects and, fort his review, 40 Turkish teachers' (N = 40=), 50 Class Teachers' (N=50), 80 students' (N=80) and 50 parents' (N=50) views were collected. In the study, document analysis method which is one of qualitative research methods was used as the data collection technique, and the texts from the books were interpreted by text scan method. It is seen that the texts are not in a conflict with the general purposes determined by the Ministry of Education. It is determined that regarding the text length, the texts are not effected on the development of basic skills such as reading, comprehension, speaking and writing, are not in accordance with the rules of spelling and punctuation that are determined by TDK (Turkish Language Society) to reflect the properties of Turkish Language, and language and expression characteristics are not qualified to Turkish texts.
URI: http://hdl.handle.net/11607/2849
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10092578.pdfYüksek Lisans Tezi1.27 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.