Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/2845
Title: Duygusal zekâ becerileri geliştirme eğitiminin hemşirelik öğrencilerinin kişilerarası ilişkilerine etkisi
Other Titles: The effects of emotional intelligence skills training on interpersonal relationships of nursing students
Authors: Demirkıran, Fatma
Erkayıran, Orkun
TR19131
TR17373
Adnan Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ruh Sağlığı Ve Hastalıkları Hemşireliği
Keywords: Duygusal Zekâ
Duygusal Zekâ Becerileri Geliştirme Eğitimi
Hemşirelik
Hemşirelik Öğrencileri
Emotional Intelligence
Emotional Intelligence Skills Development Training
Nursing
Nursing Students
Issue Date: 2016
Publisher: Adnan Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü
Abstract: Hemşirelik mesleğinde, hastaya bakım verme, hasta ve hasta yakınları ile olan kişilerarası ilişkilerinde duygusal zekânın önemli bir yeri vardır. Araştırmanın amacı; geleceğin sağlık profesyonelleri olacak hemşirelik öğrencilerinin duygusal zekâ becerilerini geliştirme eğitimi ile öğrencilerin duygusal zekâ düzeylerinin, kişilerarası ilişkilerine olan etkisini incelemektir. Araştırmanın tipi yarı deneyseldir. Öntest-sontest kontrol gruplu model kullanılarak yapılan randomize kontrollü bir çalışmadır. Araştırmanın evrenini hemşirelik bölümünde öğrenim gören 252 hemşirelik 1. sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırma örneklemini deney grubunda 36, kontrol grubunda 36 olmak üzere toplam 72 öğrenci oluşturmaktadır. Deney grubu öğrencilerine, Duygusal Zekâ Becerileri Geliştirme Eğitimi verilmiştir. Çalışmanın verileri, Kişisel Bilgi Formu, Bar-On Duygusal Zekâ Ölçeği ve Kişilerarası İlişki Tarzları Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Çalışmanın verileri, Ki-Kare testi, İlişkili Örneklemler t-Testi, İlişkisiz Örneklem t-Testi ile değerlendirilmiştir. Duygusal zekâ becerileri geliştirme eğitimi sonrasında, deney ve kontrol grubu öğrencilerinin, duygusal zekâ puan ortalamaları arasında anlamlı bir fark olduğu saptanmıştır. Deney grubu öğrencilerinin eğitim sonrası kişilerarası ilişki tarzı puan ortalamaları arasında anlamlı bir fark olduğu saptanmıştır. Duygusal zekâ becerileri geliştirme eğitiminin, hemşirelik öğrencilerinin duygusal zekâlarının ve kişilerarası ilişkilerinin gelişimine katkısı olduğu saplanmıştır.Duygusal zekâ becerileri geliştirme eğitiminin, hemşirelik öğrencilerinin kişilerarası ilişkilerine katkı sağlaması için yaygınlaştırılması önerilmektedir.
Emotional intelligence has an important place in the nursing profession, in caring patients and in the interpersonal relationships with patients and their relatives. This research aimed to investigate the effect of emotional intelligence skills training on emotional intelligence and interpersonal relationship levels of nursing students which will be health care professionals in future. This is a quasi-experimental, randomized controlled study in which pretest-posttest control group model was performed. It was conducted with 1st grade nursing students. Emotional Intelligence Skills Development Training was performed to the experimental group. 72 students participated to the research; 36 for experimental group and 36 for control group. The data obtained by personal information form, Bar-On Emotional Intelligence Scale and Interpersonal Relationship Style Scale. Data was evaluated by chi-square test, paired samples t-test and willcoxon t-test. Significant diffrences were found between emotional intelligence scores of both experimental and control group after emotional intelligence skills development training, also another significant difference was found between pretest and posttest interpersonal relationship style scores of experimental group. It was concluded that emotional intelligence skills development training contributed to development of emotional intelligence and interpersonal relationships levels of nursing students. It is recomended to universalize emotional intelligence skills development training to contribute interpersonal relations of nursing students.
URI: http://hdl.handle.net/11607/2845
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Orkun ERKAYIRAN.pdfYüksek Lisans Tezi2.57 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.