Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/2823
Title: Fen bilgisi öğretmen adaylarının çevreye yönelik etik yaklaşımları ile sürdürülebilir çevreye yönelik tutumlarının incelenmesi
Other Titles: Investigation of prospective science teachers' ethical approach towards environment with attitudes towards sustainable environment
Authors: Yenice, Nilgün
Tunç, Gizem Alpak
TR150339
Adnan Menderes Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İlköğretim Anabilim Dalı
Keywords: Çevre etiği
Sürdürülebilir Çevre
Çevre Sorunları
Ekosentrik Yaklaşım
Antroposentrik Yaklaşım
Environmental ethic
Sustainable environment
Environmental problem
Ecocentric approaches
Anthropocentric approaches
Issue Date: 2015
Publisher: Adnan Menderes Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü
Abstract: Bu çalışmanın amacı, fen bilgisi öğretmen adaylarının etik yaklaşımları ile sürdürülebilir çevreye yönelik tutumlarının düzeylerini belirlemek, demografik özellikleri açısından incelemek ve fen bilgisi öğretmen adaylarının etik yaklaşımları ile sürdürülebilir çevreye yönelik tutumları arasındaki ilişkiyi belirlemektir. Araştırmanın çalışma grubunu, 2014-2015 eğitim-öğretim yılında Ege Bölgesindeki üniversitelerin eğitim fakültesi fen bilgisi öğretmenliği anabilim dalında öğrenim gören 1438 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Fen bilgisi öğretmen adaylarına verilerin toplanması amacıyla, "Ekosentrik, Antroposentrik ve Çevreye Yönelik Antipatik Tutum Ölçeği", "Sürdürülebilir Çevre Tutum Ölçeği" ve "Kişisel Bilgi Formu" uygulanmıştır. Verilerin analizinde, tanımlayıcı istatistiksel metotlar (Frekans, Yüzde, Ortalama, Standart sapma) ile Kruskal Wallis H-testi, Mann Whitney U-testi ve korelasyon analizi kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, fen bilgisi öğretmen adaylarının ekosentrik ve antroposentrik tutumlarının ortalamanın üstünde, çevreye yönelik antipatik yaklaşımların ise ortalamanın altında olduğu; sürdürülebilir çevreye yönelik tutumun ise yüksek olduğu tespit edilmiştir. Ekosentrik, antroposentrik ve çevreye yönelik antipatik tutumların ve sürdürülebilir çevreye yönelik tutumların; cinsiyet, sınıf düzeyi, Çevre Bilimi dersi alma, çevre ile ilgili bilgi edinme, herhangi bir çevre kuruluşuna üye olma değişkenlerine göre anlamlı farklılık sonucuna ulaşılmıştır. Bununla birlikte, fen bilgisi öğretmen adaylarının ekosentrik ve antroposentrik tutumları ile sürdürülebilir çevreye yönelik tutumları arasında pozitif yönde, çevreye yönelik antipatik tutumları ile sürdürülebilir çevreye yönelik tutumları arasında ise negatif yönde anlamlı bir ilişkinin olduğu tespit edilmiştir.
The main aim of this study is to determine moral approaches of science teacher candidates and degrees of their attitudes towards sustainable environment, to examine from the point of their demographic characteristics an to determine the connection between the moral approaches of science teacher candidates and their attitudes towards sustainable environment. 1438 teacher candidates who receives education in the departmant of science teacher training faculty in universities of Aegan Reigion in 2014-2015 academie year create the working team of investigation. With the porpuse of accumulating the dates, " to Ecocentric, Anthropocentric and Antipathetic Attitudes towards Environment", "Sustainable Environment Attitude Scale" and "Personel Information Form" had been implemented to the science teacher candidates. In analysing data, Kruskal Wallis H-test, Mann Whitney U-test and Correlation analyze were performed with descriptive statistical methods (Frequency, Percent, Average, Standard Deviation). According to the results of research, it has been detected that ecocentric and anthropocentric approaches of theirs are above the average, antipathetic approaches of theirs are below the average. As for sustainable attitude towards environment, it is above the average. It has been reached that ecocentric, anthropocentric and antipathetic attitudes towards environment and sustainable environment attitude show a suggestive difference according to gender, grade level, taking environmental science lessons, being informed about environment, being a member of any environment organization factors. It's been detected that between ecocentric and anthropocentric attitudes and sustainable environment attitude, there is positive connection. Between and their antipathetic attitude and sustainable environment attitude, there is negative connection.
URI: http://hdl.handle.net/11607/2823
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Gizem ALPAK TUNÇ.pdfYüksek Lisans Tezi2.27 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.