Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11607/2783
Title: | Proje yaklaşımı ve okul öncesi dönemdeki yeri |
Other Titles: | The project approach and its place in preschool education |
Authors: | Özkubat, Seda TR240048 Milli Eğitim Bakanlığı Okul Öncesi Öğretmeni |
Keywords: | Proje Yaklaşımı Okul Öncesi Eğitim Öğrenme Yaşantıları Project Approach Preschool Education Learning Experience |
Issue Date: | 2013 |
Publisher: | Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi |
Citation: | Özkubat, S. (2013).Proje yaklaşımı ve okul öncesi dönemdeki yeri.Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,4(1),36-44. |
Abstract: | Çocukların ilgileri doğrultusunda belirlenmiş eğitsel değeri olan herhangi bir konunun derinlemesine
incelenmesi olarak tanımlanan proje yaklaşımı, son yıllarda okul öncesi eğitimde sıklıkla yer almaya başlamıştır.
Merak ve keşfetme duygusunun oldukça yüksek oranda yaşandığı bu dönemde uygulanan proje yaklaşımlı
eğitim programları çocukların tüm gelişim alanlarını desteklemekte, aynı zamanda sorgulayıcı, araştıran, neden
sonuç ilişkisi kurabilen, özgüveni yüksek, sorumluluk sahibi, yaratıcı bireylerin yetişmesinde etkili olmaktadır.
Proje çalışmaları aracılığıyla eğitim sürecine aktif katılım sağlayan çocuklarda kalıcı öğrenmelerin gerçekleşmesi
sağlanmaktadır. Bu çalışma ile proje yaklaşımına dayalı eğitimin tanımı ve içeriği, iyi bir proje yaklaşımlı eğitim
programında olması gereken özellikler ve proje yaklaşımının çocuk gelişimine etkilerine değinilerek bu
konulara dikkat çekilmesi amaçlanmıştır. The project approaches defined as a thorough examination of any subject with instructional value selected according to children’s interests has been frequently included in preschool education in recent years. Projectbased education programs in preschool, a period of high curiosity and sense of wonder, promote child development in all domains and, at the same time, are effective in raising inquisitive, investigative, responsible and creative individuals who can establish cause and effect relationships and have high self-esteem. Permanent learning occurs in children who actively participate in the learning process through project activities. This study aimed to discuss the definition and meaning of project-based education, the characteristics of a good project-based education program and the effects of the project approach to child development, as well as, to raise awareness on the subject. |
URI: | http://www.dergi.adu.edu.tr/egitimbilimleri/arsiv/2013_c4/2013_haziran/38_seda%20ozkubat/38_sedaozkubat_SF.pdf http://hdl.handle.net/11607/2783 |
Appears in Collections: | 2013 Cilt 4 Sayı 1 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
38_sedaozkubat_SF.pdf | Makale Dosyası | 293.89 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.