Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11607/2757
Title: | Müfettişlerin ilköğretim matematik öğretim programı hakkındaki görüşleri |
Other Titles: | Opinions of inspectors about elemantary mathematics curriculum |
Authors: | Gündoğdu, Kerim Albayrak, M. Ozan, Ceyhun Çelik, N. TR4781 TR18511 Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi |
Keywords: | Matematik Öğretim Programı İlköğretim Müfettişleri Hizmet-İçi Eğitim Mathematics Curriculum In-Service Training Elementary School Inspectors |
Issue Date: | 2012 |
Publisher: | Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi |
Citation: | Gündoğdu, K., Albayrak, M., Ozan, C., Çelik, N. (2012). Müfettişlerin ilköğretim matematik öğretim programı hakkındaki görüşleri. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(2), 21-36. |
Abstract: | 2005-2006 öğretim yılından itibaren okullarda uygulanan matematik öğretim programının öğretmenlerin bakış
açısınca incelendiği birçok çalışma mevcuttur. Bu çalışma ise yapılan diğer çalışmalardan farklı olarak
matematik programının uygulanmasını denetleyen ilköğretim müfettişlerinin matematik programı hakkındaki
görüşlerini programın farklı boyutları bakımından incelemeye yönelik olarak yapılmıştır. Araştırma, 2010
yılında Erzurum ilinde hizmet-içi eğitim etkinliklerine katılan 107 müfettişe anket tekniği kullanılarak tarama
modelinde yapılmış betimsel bir araştırmadır. Bulgular, müfettişlerin matematik programına ilişkin genel
olarak belirtilen maddelere kısmen/orta düzeyde katıldıklarını; müfettişlerin ilköğretimin genel amaçlarının
çok önemli olduğunu vurgularken uygulamada amaçların yeterince gerçekleşmediğini düşündüklerini; öğrenme
alanlarından en az sıkıntıyı ‘sayılar’, en çok da ‘ölçme’ alanlarında yaşadıklarını; programın öğretim sürecinde
uygulanmasında sıkıntılar olduğunu; öğretmenlerin derslerinde genellikle düz anlatım yöntemine ve soru cevap
tekniğine, klasik testlere bağlı kaldıklarını göstermektedir. Bulgular ayrıca müfettişlerin görüşlerine göre
öğretmenlerin matematik programında etkinlik hazırlama, matematiği günlük hayatla ilişkilendirme, özel ve
genel öğretim yöntem ve teknikleri, ölçme ve değerlendirme ve problem kurma ve çözme konularında hizmetiçi
eğitime gereksinimleri olduğunu göstermektedir. There are many studies available on the mathematics curriculum commenced to be implemented in schools in 2005-2006 school year. Unlike the other studies, this study has been carried out to analyze the curriculum in terms of different dimensions of the curriculum through elementary school inspectors’ opinions, who supervise mathematics curriculum implementation, on mathematics curriculum. The study is a descriptive research carried out in survey model using questionnaire technique applied to 107 inspectors participating inservice training activities in Erzurum province in 2010. Findings indicate that inspectors agree at partial/middle level in items generally stated related with mathematics curriculum; and they think that goals haven’t been realized at a sufficient level during implementation while they are emphasizing that general goals of the elementary curriculum are very important, that students experience the least difficulty in “numbers” and the most difficulty in “measurement”, that there are problems in implementation of the curriculum during instruction and that teachers generally depend on narrative method, question-answer technique and classic tests in their lessons. Also, findings indicate that in view of the inspectors, teachers need in-service training on preparing activities in mathematics curriculum, relating mathematics to daily life, individual and overall teaching methods and techniques, measurement and evaluation, problem posing and solving. |
URI: | http://hdl.handle.net/11607/2757 |
Appears in Collections: | 2012 Cilt 3 Sayı 2 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
28_Gündoğdu.pdf | Makale Dosyası | 308.89 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.