Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/249
Title: 6 yaş çocuklarının geometrik şekil ve sayı kavramlarının gelişiminde kavram eğitim programının etkisi
Other Titles: The effects of concept teaching programme on 6-year-old children's geometric shape and number concept development
Authors: Şen, Servet
Aydoğan, Selcen (Akuysal)
TR150343
Keywords: okul öncesi
sayı kavramı
geometrik şekil kavramı
kavram eğitimi
preschool
number concept
the concept of geometric shapes
concept teaching
Issue Date: 1-Jan-2007
Publisher: Adnan Menderes Üniversitesi
Abstract: Bu araştırma; anasınıfına devam eden 6 yaş grubu çocukların sayılarla ve geometrik şekillerle ilgili kavramları kazanmalarında `Kavram Eğitim Programı'nın etkisinin incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Çalışma grubunu, Aydın ilinde bulunan ilköğretim okullarındaki anasınıflarına devam eden 6 yaş grubu 36 çocuk oluşturmuştur. Araştırma öntest-sontest kontrol gruplu, deneme modelindedir. Çocukların sayılarla ilgili kavramları öğrenme düzeylerini belirlemek amacıyla ?Piaget Sayı Korunum Testi?, geometrik şekillerle ilgili kavramları öğrenme düzeylerini belirlemek amacıyla da Aktaş ve Aslan (2004) tarafından geliştirilen ?Geometrik Şekilleri Tanıma Testi? kullanılmıştır. ?Piaget Sayı Korunum Testi?; sayıları tanımaya, ayırt etmeye, eşleştirmeye, simgesel modellerini yazmaya yönelik 8 alt testten oluşmaktadır. ?Geometrik Şekilleri Tanıma Testi? ise üçgen, kare, dikdörtgen ve daire şekillerini tanımaya yönelik 4 alt test içermektedir. Her testte 12'şer tane şekil bulunmaktadır. Çocukların, ?Piaget Sayı Korunum Testi? ve ?Geometrik Şekilleri Tanıma Testi? öntest puan ortalamalarının anlamlı düzeyde farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemek amacıyla t testi, sontest puan ortalamalarının anlamlı düzeyde farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemek amacıyla ise kovaryans analizi kullanılmıştır. Elde edilen veriler sonucunda, deney ve kontrol gruplarının ?Piaget Sayı Korunum Testi? ve ?Geometrik Şekilleri Tanıma Testi?nden aldıkları öntest puan ortalamaları arasında anlamlı düzeyde bir farklılığın olmadığı görülmüştür (p> .05). Sayılarla ve geometrik şekillerle ilgili ?Kavram Eğitim Programı? uygulaması sonrasında, deney ve kontrol grubu çocuklarının öntest puanları kontrol altına alındığında ?Piaget Sayı Korunum Testi? ve ?Geometrik Şekilleri Tanıma Testi? sontest puan ortalamaları arasında deney grubu lehine anlamlı düzeyde bir farklılık bulunmuştur (p< .05). This research has been done to determine effects of concept teaching programme on 6-year-of childrens? in pre-school gaining the concepts of geometric shapes and numbers. The sample of the study was 36 six year old children attending the preschool parts of primary schools in Aydın. The study is experimental model using pre-test, post- test and control group. ?Piaget Number Conservation Test? is used to define the children's learning levels of number concepts and the ?Recognition Test of Geometric Shapes? developed by Aktaş and Aslan (2004) is used to define the learning levels of concepts about geometric shapes. ?Piaget Number Conservation Test? is made of 8 subtest which are used to recognize, distinguish, match and writing the symbolic models of the numbers. ?Recognition Test of Geometric Shapes? consists of 4 subtests which are used to recognize the triangle, square, rectangle and circle diagrams. There are 12 shapes in each test. T-test is used to determine whether pre-test means of ?Piaget Number Conservation Test? and ?Recognition Test of Geometric Shapes? of children differ on meaningful level or not. Covariance analysis is used to determine whether post-test means differ on meaningful level or not. According to the data, it was seen that there is no meaningful difference in experiment and control groups? ?Piaget Number Conservation Test? and in the ?Recognition Test of Geometric Shapes? pretest averages. After the concept teaching programme on numbers and geometric shapes, when the pretest means of experiment and control groups children were in control, a meaningful difference was found in favour of the experiment group between adjusted post-test means of ?Piaget Number Conservation Test? and ?Recognition Test of Geometric Shapes?
URI: http://194.27.38.21/web/catalog/info.php?idx=32905041&idt=1
http://hdl.handle.net/11607/249
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Selcen _Akuysal_ Aydoğan_özet_en.pdf24.78 kBAdobe PDFView/Open
Selcen _Akuysal_ Aydoğan_özet_tr.pdf26.95 kBAdobe PDFView/Open
Selcen _Akuysal_ Aydoğan_Tez.pdf22.6 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.