Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/246
Title: Düzey dersliklerinin ilköğretim 6. sınıf öğrencilerinin fen bilgisi dersine ilişkin akademik başarıları ve benlik saygısı üzerine etkisi
Authors: Özsoy, Nesrin
Karademir, Çiğdem Aldan
Keywords: Düzey Derslikleri
Düzey Kümeleri
Fen Bilgisi
Akademik Başarı
Benlik Saygısı
Between Class Ability Grouping
Ability Grouping
Curriculum Tracking
Science
Academic Achievement
Self Esteem
Issue Date: 1-Jan-2007
Publisher: Adnan Menderes Üniversitesi
Abstract: Bu arastırmanın temel amacı, düzey dersliklerinin ilkögretim 6. sınıf ögrencilerinin fen bilgisi dersine iliskin akademik basarıları ve benlik saygısı üzerine etkisi ile düzey dersliklerine iliskin ögrenci ve ögretmen görüslerini ortaya koymaktır. Arastırma, 2005–2006 ögretim yılının ilk yarıyılında Aydın ilinde karma sınıflarda ögretim yapılan bir devlet okulu ile düzey derslikleri uygulamasının yapıldıgı bir devlet okulunda gerçeklestirilmistir. Çalısma grubuna, bir deney ve bir kontrol grubu olmak üzere toplam 176 ögrenci alınmıstır. Düzey derslikleri olusturulan okuldan 30 ögrenci ile 8 ögretmenin bu uygulamaya iliskin görüslerine basvurulmustur. Çalısmada veri toplama aracı olarak, Rosenberg Benlik Saygısı Ölçegi ile arastırmacı tarafından gelistirilen Fen Bilgisi basarı testi kullanılmıstır. Ögrencilerin ve ögretmenlerin düzey dersliklerine iliskin görüsleri yarı yapılandırılmıs görüsme formları ile belirlenmistir. Arastırmada, Fen Bilgisi basarı testinden ve Benlik Saygısı Ölçeginden elde edilen verilere kovaryans analizi uygulanmıstır. Arastırma bulgularına göre, basarı testi puanları açısından deney ve kontrol grubu arasında anlamlı bir fark bulunamazken (p=.068), düzey derslikleri arasında anlamlı fark bulunmaktadır (p=.000). Farklılıgın üst-orta düzey derslikleri ve üst-alt düzey derslikleri arasında oldugu tespit edilmistir. Deney ve kontrol grubunda yer alan kız ögrencilerin basarı puanları arasında ve deney ve kontrol grubunda yer alan erkek ögrencilerin basarı puanları arasında anlamlı fark bulunmamıstır (p>0.05). Rosenberg Benlik Saygısı ölçegi puan ortalamaları, deney ve kontrol grubu arasında anlamlı bir göstermezken (p=.628), düzey derslikleri arasında anlamlı bir fark göstermektedir (p=.007). Farklılıgın üst-alt düzey derslikleri ve orta-alt düzey derslikleri arasında oldugu tespit edilmistir. Cinsiyet degiskenine göre de düzey dersliklerinin ögrencilerin benlik saygısı üzerine etkisi incelenmis, benlik saygısı puanları, deney grubundaki kızlarla kontrol grubundaki kızlar arasında ve deney grubundaki erkeklerle kontrol grubundaki erkekler arasında önemli bir farklılık göstermemektedir. Elde edilen nitel veriler degerlendirildiginde, ögrenciler düzey dersliklerinde ögrenim görmekten genel anlamda rahatsızdırlar. Ögretmenler ise düzey dersliklerini kisilik gelisimi bakımından olumsuz bulmaktadırlar. The general objective of this research is to expose the effects of between class ability grouping on science academic cchievement and self esteem of sixth class students and the students’ and the teachers’ opinions relating to between class ability grouping. The research was executed in 2005–2006 educational year within a primary school with coedclasses and a primary school with between class ability grouping in Aydın. The sample of this research is made of 176 students as an experiment and control group and from the school which has between class ability grouping, 30 students and 8 teachers showed their opinions about this practice. In this research, Rosenberg Self Esteem Scale and an achievement test that was improved and validity- reliability study was done by the researher are used. The opinions of the students’ and the teachers’ about between class ability grouping were determined with half feasible interviewing forms. In the research covariance analysis was done to the datas that were obtained from achievement test and Rosenberg Self Esteem Scale. As a result, according to the achievement test, there couldn’t be found a meaningful difference between the experiment and the control group (p=.068), beside this there was found a meaningful difference between high, medium and low classes (p=.000). The difference was fixed between high-medium and high-low classes. According to the sex variable, success of the students’ was searched and it was understood that there is no meaningful difference among girl students in experiment and control group (p=.251). There is no meaningful difference among the boy students in experiment and control group (p=.189). According to the Rosenberg Self Esteem Scale, there couldn’t be found a meaningful difference between the experiment and the control group (p=.628), beside this there was found a meaningful difference between high, medium and low classes (p=.007). The difference was fixed between high-low and medium-low classes. According to the sex variable, effects of between class ability grouping on self esteem of students were examined and it was understood that there wasn’t any meaningful difference among girl students in experiment and control group (p=.719). There wasn’t any difference among the boy students either (p=.350). So when the qualitative datas were examined, it was understood that the students were uncomfortable because of their education in high, medium and low classes. Teachers thought that between class ability grouping is negative for the students’ personality development.
URI: http://194.27.38.21/web/catalog/info.php?idx=32904536&idt=1
http://hdl.handle.net/11607/246
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tez_Ing_Ozet.pdf25.18 kBAdobe PDFView/Open
Tez_Tamamı.pdf9.46 MBAdobe PDFView/Open
Tez_Turkce_Ozet.pdf36.63 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.