Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/244
Title: Kubaşık öğrenme etkinliklerinin beş yaş öğrencilerinin özbakım becerileri gelişimine etkisi
Other Titles: The effect of cooperative learning activities on five year aged students' self-care skills
Authors: Gömleksiz, Müfit
Konya, Setenay
Keywords: Kubaşık Öğrenme
Kubaşık Öğrenme Etkinlikleri
Çoklu Zeka Kuramı
Çoklu Zeka Etkinlikleri
Özbakım Becerileri
Özbakım Becerileri Kontrol Listesi
Okul Öncesi Eğitimi
Cooperative Learning
Cooperative Learning Activities
Multiple Intelligences Theory
Multiple Intelligences Activities
Self-Care Skills
Self- Care Skills Control List
Preschool Education
Issue Date: 1-Jan-2007
Publisher: Adnan Menderes Üniversitesi
Abstract: Bu deneysel çalışma, kubaşık öğrenme etkinliklerinin 5 yaş öğrencilerinin özbakım becerilerinin (yemek yeme, giyinme ve kişisel bakım) gelişimi üzerindeki etkisini araştırmak amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırma 2006-2007 öğretim yılının güz yarı yılında Aydın li Kuşadası lçesindeki iki resmi anaokulunda yapılmıştır. Araştırma bir deney ve bir kontrol grubunda bulunan toplam 29 öğrenci üzerinde gerçekleştirilmiştir. Çalışma 15 hafta sürmüştür. Dersler deney grubunda kubaşık öğrenme etkinlikleri, kontrol grubunda ise okul öncesi programında yer alan çoklu zeka etkinlikleriyle işlenmiştir. Deney ve kontrol gruplarına, araştırmacı tarafından geliştirilen ?Özbakım Becerileri Kontrol Listesi? öntest-sontest olarak verilmiştir. Araştırmada özbakım becerileri kontrol listesinden elde edilen erişi puanları üzerinde istatistiksel teknik olarak bağımsız gruplar t-testi kullanılmıştır. Analizlerde anlamlılık düzeyi p<.05 olarak alınmıştır. Sonuç olarak, özbakım becerileri kontrol listesi yemek yeme, giyinme, kişisel bakım becerilerinden elde edilen toplam puanlar açısından deney grubu lehine anlamlı farklar bulunmuştur. This experimental study is realized in the aim-of searching the effects of cooperative learning activities on the progress of five years old students self-care skills (eating, dressing and personal care). The study, which lasted fifteen consecutive weeks, was conducted at two public preschools in the district of Kuşadası-Aydın in autumn in 2006-2007 academic year. The participants of the study were 29 students who were divided in an experimental and a control group. Studies were instructed in experiment group using cooperative learning activities and in control group using multiple intelligence activities which is taken from the preschool program. Self -care control list which was developed by researcher was administered as pretest and posttest. In this research, the achievement obtained by self care skills control list was operated by statistical techniques of independent samples t-test. The level of significance was p<.05. As a result, there was a statistically significant differences regarding total scores optained eating, dressing, personal care skills, in self care skills control list in favor of experimental group.
URI: http://194.27.38.21/web/catalog/info.php?idx=32904657&idt=1
http://hdl.handle.net/11607/244
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
setenay_konya_ozet_en.pdf24.06 kBAdobe PDFView/Open
setenay_konya_ozet_tr.pdf31.9 kBAdobe PDFView/Open
setenay_konya_tez.pdf8.06 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.