Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11607/1814
Title: | Yaşlı bakım teknikerliği programı : yeni bir meslek dalı için öğrencilerin beklentileri |
Other Titles: | Adnan Menderes University elder care technician program: students' expectations for trade branch |
Authors: | Saruhan, Gülnur Kiraz, Emine Didem Evci Ergin, Filiz Beşer, Erdal Başaloğlu, Hulki TR149973 TR10794 TR10836 TR148661 Adnan Menderes Üniversitesi Tıp Fakültesi, Halk Sağlığı Anabilim Dalı |
Keywords: | Yaşlı Eğitim Öğrenciler Sağlık Hizmet Sunumu Kaygı Aged Education Students Delivery of Health Care Anxiety |
Issue Date: | 2013 |
Publisher: | Adnan Menderes Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi |
Citation: | Saruhan, G., Kiraz, E. D. E., Ergin, F., Beşer, E., Başaloğlu, H. (2013). Yaşlı bakım teknikerliği programı : yeni bir meslek dalı için öğrencilerin beklentileri. Adnan Menderes Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 14(2), 19-23. |
Abstract: | AMAÇ: Dünya'da yaşlı nüfus artmaktadır. Yaşlanma ile birlikte bağımlılık ve bakım hizmetlerine olan ihtiyaç
artmaktadır. Yaşa ilişkili fiziksel, ruhsal ve çevresel değişimleri izleme, değerlendirme, kontrol etmek için
girişimlerde bulunulması gerekebilir. Bu araştırmanın amacı yaşlı bakım teknikerliği programında okuyan
öğrencilerin meslekleri ile ilgili gelecekten beklentilerini belirlemek ve bu beklentilerini yeni bir hizmet modeli
oluşturma bakımından değerlendirmektir.
GEREÇ ve YÖNTEM: Türkiye'deki 6'sı devlet üniversitelerinde, diğerleri vakıf üniversitelerinde olmak üzere
toplam 12 "Yaşlı Bakım Teknikerliği Meslek Yüksekokulu" bulunmaktadır. "Yaşlı Bakım Teknikerliği
Programı" 2010-2011 yılında, 49 öğrencisiyle Adnan Menderes Üniversitesi Nazilli Sağlık Hizmetleri Meslek
Yüksekokulu'nda eğitime başlamıştır. Bu tanımlayıcı araştırmada, araştırma aracı olarak yarı-yapılandırılmış bir
anket formu kullanılmıştır.
BULGULAR: Öğrencilerin yaş ortalaması 21.1±3.6'dır. Öğrencilerin %37.5'i bu programı kendisinin seçtiğini
belirtmiştir. Öğrencilerin %77.5'in geleceğe yönelik kaygıları olduğunu belirtmiştir. Kaygının temel nedeni,
gelecekte iş bulamama olarak belirtilmiştir. Katılımcıların %72.5'i bu programı seçtikleri için pişman
olmadıklarını belirtmiş, ancak birinci yılda verilen eğitimin iş hayatları için yeterli olmadığını düşünmektedir.
Katılımcıların sadece %22.4'ü mezun olduktan sonra mesleklerini yapmayı düşünmektedir.
SONUÇ: Teknikerler yaşlı bakımında oldukça iyi birer destek personeli olabilirler. Ancak öğrencilerin gelecek
kaygıları ortadan kaldırabilmek için, eğitimin kalitesi ve istihdam olanaklarının sağlanması dikkate alınmalıdır.
Bu çalışmanın, yeni bir program için veri tabanı sağlaması bakımından yararlı olduğu düşünülmektedir. PURPOSE: Elderly population is increasing in the world. Along with old age, dependency and need for care services increases. Interventions need to be required to monitor, evaluate and control age-related physical, psychological and environmental changes. The aim of this study was to determine students' future expectations about their professions who were educating in “Elder Care Technician Program” and to evaluate these expectations in terms of developing a new sevice model. MATERIAL and METHODS: There are 12 "Elder Care Technician High Schools", 6 of which is in stateuniversities and the others in foundational-universities, in Turkey. "Elder Care Technician Program" started training by 49 students in 2010-2011 in Adnan Menderes University Nazilli High School. In this descriptive study, a semi-structured questionnaire was used as a research tool. RESULTS: The mean age of the students was 21.1+3.6. 37.5% of students stated that they chose the program by themselves. 77.5% of the students stated that they were concerned for the future. The main reason for anxiety was stated as unable to find a job in the future. 72.5% of the participants were not regretful to choose this program, but they thought education which was given in the first year was not enough for their work life. Only 22.4% of the participants thought that they would do their professions after graduation. CONCLUSION: Technicians can be a better support personel for elder care. But to overcome students' future anxiety, the quality of education, provision of employment facilities must take into account. This study is considered to be beneficial in terms of providing a data base for a new program. |
URI: | http://meandrosmedicaljournal.org/article_9194/Adnan-Menderes-University-Elder-Care-Technician-Program-Students-Expectations-For-Trade-Branch http://hdl.handle.net/11607/1814 |
ISSN: | 2149-9063 |
Appears in Collections: | 2013 Cilt 14 Sayı 2 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.