Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/1654
Title: Aktif öğrenme tekniklerinin 4. sınıf öğrencilerinin dinlediğini anlama becerisine ve dinlemeye yönelik tutumlarına etkisi
Other Titles: Effect of active learning techiques on 4th grade students' listening comprehension skills and attidudes towards listening
Authors: Karasakaloğlu, Nuri
Kılınç, Kadir
Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İlköğretim Bölümü, Sınıf Öğretmenliği Anabilim Dalı
Keywords: Dinleme
Dinlediğini Anlama
Aktif Öğrenme Teknikleri
Dinlemeye Yönelik Tutum
Listening
Listening Comprehension
Active Learning Techniques
Attitude Toward Listening
Issue Date: 1-Jan-2015
Publisher: Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimleri Enstitüsü
Abstract: In this research, it was aimed to determine the effect of active learning techniques on 4th grade students‟ listening comprehension skills and attitudes towards listening. The research was carried out with the participation of the 4th grade students who enrolled in Tire Merkez Menderes Primary school in city of Ġzmir. Study group of the research was composed of 56 4th grade students. In order to assess the listening skills of the students, one narrative and one instructive text have been chosen and a listening comprehension achievement test was developed. Achievement test and Attitudes Towards Listening Scale developed by the researcher were administered as pretest measures. Data obtained from students‟ responses was analyzed with SPSS 18 package program and it was observed that there were no significant differences between the 4th grade class sections. Therefore, 4/A class (28 students) was assigned as experimental group and 4/B class (28 students) was assigned as control group. Listening training composed of course plans organized with active learning techniques were provided to students in experimental group through 8-weeks by the researcher. However, courses of control group were carried out by the classroom teacher. In order to evaluate mean group differences, Achievement Test and Attitudes Towards Listening Scale used as pretest measures were administered again as post-test measures. In the end of the research, when Achievement Test scores and Attitudes Towards Listening Scale scores were examined, it was determined that there were significant differences in favor of experimental group. As a result, it can be said that active learning techniques improved listening skills and attitudes towards listening positively.
Bu çalışma; aktif öğrenme teknikleriyle hazırlanmış ders içeriklerinin öğrencilerin dinlediğini anlama becerisini ve dinlemeye yönelik tutumlarını nasıl etkilediğini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma 2013-2014 eğitim öğretim yılında, İzmir ili Tire ilçesindeki Merkez Menderes İlkokulu‟nda uygulanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 4/A ve 4/B sınıflarında öğrenim gören 56 öğrenci oluşturmuştur. Öğrencilerin dinleme düzeylerini belirlemek için bir adet öyküleyici, bir adet bilgilendirici metin seçilmiş ve bu metinlere yönelik dinlediğini anlama başarı testi geliştirilmiştir. Başarı testleriyle beraber öğrencilere, araştırmacı tarafından geliştirilen Dinlemeye Yönelik Tutum Ölçeği ön test olarak uygulanmıştır. Öğrencilerin vermiş oldukları cevaplar SPSS 18 programında analiz edilmiş ve aralarında anlamlı bir farklılık olmadığı görülmüştür. Aralarında anlamlı farklılık bulunmayan bu sınıflardan 4/B sınıfı deney (28 öğrenci) , 4/A sınıfı (28 öğrenci) kontrol grubu olarak belirlenmiştir. Deney grubundaki öğrencilere 8 hafta boyunca aktif öğrenme teknikleriyle düzenlenmiş ders planları aracılığıyla dinleme eğitimi verilmiştir. Kontrol grubundaki dersler sınıf öğretmeni aracılığıyla yürütülmüştür. Uygulamaların sonunda ön test olarak sunulan başarı testleri ve tutum ölçeği gruplar arasında farklılıkları değerlendirmek amacıyla son test olarak da kullanılmıştır. Araştırmanın sonunda, deney ve kontrol grubundaki öğrencilerin başarı testlerinden ve Dinlemeye Yönelik Tutum Ölçeği‟ nden elde ettikleri puanlar incelendiğinde deney grubu lehine anlamlı bir farklılık olduğu belirlenmiştir. Bu sonuçtan hareketle aktif öğrenme tekniklerinin ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin dinleme becerilerini geliştirdiği ve dinlemeye yönelik tutumlarını olumlu yönde değiştirdiği söylenebilir.
URI: http://194.27.38.21/web/catalog/info.php?idx=52806335&idt=1
http://hdl.handle.net/11607/1654
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ABSTRACT.pdfYüksek Lisans Tezi147.75 kBAdobe PDFView/Open
KADİR KILINÇ.pdfYüksek Lisans Tezi1.28 MBAdobe PDFView/Open
ÖZET.pdfYüksek Lisans Tezi148.12 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.