Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/1614
Title: Kültürel materyallerle zenginleştirilmiş okuduğunu anlama öğretiminin öğrencilerin kelime hazineleri ve İngilizce dersi tutumuna etkisi
Other Titles: The effect of reading comprehension instruction enriched with cultural materials on students' vocabulary knowledge and attitudes towards English course
Authors: Saracaoğlu, Asuman Seda
Altın, Mehmet
TR192397
Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı
Keywords: Kelime Hazinesi
Kültürel Materyaller
Okuduğunu Anlama
Tutum
Attitude
Cultural Materials
Reading Comprehension Instruction
Vocabulary Knowledge
Issue Date: 1-Jan-2014
Publisher: Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü
Abstract: Bu araştırmada yedinci sınıf öğrencilerine verilen kültürel materyallerle zenginleştirilmiş okuduğunu anlama öğretiminin öğrencilerin kelime hazineleri ve İngilizce dersine yönelik tutumlarına etkisi incelenmiştir. İlk olarak görüşmeler ve doküman analizleri yapılarak bir ihtiyaç analizi gerçekleştirilmiştir. İhtiyaç analizinden elde edilen sonuçlar doğrultusunda bu araştırmanın yapılmasına karar verilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu, 2013–2014 eğitim öğretim yılı bahar yarıyılında Aydın ili Efeler ilçesindeki orta sosyo-ekonomik düzeydeki bir devlet okulunun iki yedinci sınıf oluşturmaktadır. Araştırmada öntest-sontest kontrol gruplu yarı deneysel model kullanılmıştır. Araştırmada deney ve kontrol gruplarına, uygulama öncesi "Kelime Hazinesi Başarı Testi" ve "İngilizce Dersine Yönelik Tutum Ölçeği" uygulanmıştır. Deney grubundaki öğrencilere 2013-2014 eğitim öğretim yılının bahar döneminde haftada iki ders saati olmak üzere altı hafta süresince kültürel materyallerle zenginleştirilmiş okuduğunu anlama öğretimi uygulanmıştır. Kontrol grubu ise normal öğretim programına devam etmiştir. Deney grubundaki etkinlikler araştırmacı tarafından yürütülürken, kontrol grubundaki etkinlikler kendi İngilizce öğretmenleri tarafından yürütülmüştür. Uygulamaların sonunda "Kelime Hazinesi Başarı Testi" ve "İngilizce Dersine Yönelik Tutum Ölçeği" gruplar arasında farklılıkları değerlendirmek amacıyla sontest olarak tekrar uygulanmıştır. Ayrıca "Kelime Hazinesi Başarı Testi" kelimelerin kalıcılığını test etmek amacıyla sontestin uygulanmasından altı hafta sonra her iki gruba tekrar uygulanmıştır. Araştırmada elde edilen bulgular incelendiğinde, kültürel materyallerle zenginleştirilmiş okuduğunu anlama öğretiminin kelime hazinesi seviyesinin gelişimine ve İngilizce dersine yönelik tutuma olumlu yönde katkı sağladığı görülmüştür.
In this research, the effect of reading comprehension instruction enriched with cultural materials given to the fourth grade students on students' vocabulary knowledge and attitudes towards English lesson is examined. First of all, a need analysis was done through interviews and document analyses. In accordance with the results obtained from the needs analysis, this research was decided to be done. The study group comprises two seventh grades at a socio-economic middle-level public school in Aydın province at the spring semester of 2013-2014 academic year. In the research, pre-test and post-test quasi-experimental model was used. In the research, "Achievement Test for Vocabulary" and "Scale for Attitudes towards English Course" were applied to experimental and control groups before the practices. Reading comprehension instruction enriched with cultural materials having two course hours per week was given to the students in experimental group in the spring semester of 2013-2014 academic year for six weeks. On the other hand, the control group followed their traditional reading comprehension instruction. The activities in the experimental group have been carried out by the researcher while the control group has followed his English course with their own English teacher. At the end of the practices, "Achievement Test for Vocabulary" and "Scale for Attitudes towards English Course" has been applied as post-test in order to assess the differences between groups. Also, "Achievement Test for Vocabulary" has been applied again to determine the retention of the vocabulary knowledge. According to the results, it is seen that reading comprehension instruction enriched with cultural materials positively contributed to students' vocabulary knowledge and attitudes towards English course.
URI: http://194.27.38.21/web/catalog/info.php?idx=53031407&idt=1
http://hdl.handle.net/11607/1614
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
epo_mehmet_altin_abstract.pdf146 kBAdobe PDFView/Open
epo_mehmet_altin_ozet.pdf203.22 kBAdobe PDFView/Open
10047465.pdf.pdfYüksek Lisans Tezi5.5 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.