Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/1597
Title: Duygusal zeka ile akademik başarı ilişkisi: Turizm lisans öğrencileri üzerine araştırma
Other Titles: Relationship between the level emotional qoutient and academic achievement: research on the tourism bachelor students
Authors: Keser, Elvan
Mammadov, Emil
Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Turizm İşletmeciliği Anabilim Dalı
Keywords: Duygusal Zeka
Akademik Başarı
Emotional Quotient
Academic Achievement
Issue Date: 2015
Publisher: Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimleri Enstitüsü
Abstract: Bu araştırmanın temel amacı Türkiye’de turizm eğitimi alan öğrencilerin duygusal zeka düzeyleri ile akademik başarıları arasında ilişkinin olup olmadığını saptamaktır. Araştırmaya Anadolu, Gazi, Eskişehir Osman Gazi Üniversitesi ve Adnan Menderes Üniversitelerinde turizm eğitimi alan 2, 3 ve son sınıf öğrencilerinden 470 öğrenci katılmıştır. Öğrencilerin duygusal zeka düzeyi değerlendirilirken Reuven Bar-On’un Duygusal Zeka Envanteri esas alınmıştır. Akademik başarıları değerlendirmek için ise ağırlıklı genel not ortalaması tercih edilmiştir. Elde edilen birincil verilerin analizinde ki-kare ve Kruskal-Wallis testleri kullanılmıştır. Araştırma sonucuna göre turizm öğrencilerinin duygusal zeka düzeyleri ile akademik başarıları arasında anlamlı bir ilişkinin olduğu tespit edilmiştir. Duygusal zekanın alt boyutları olarak ele alınan özgüven, özdeğerlendirme, genel ruh hali, strese dayanıklılık ve özdenetim ile akademik başarı arasındaki bir ilişkinin anlamsız karakter taşıdığı saptanmıştır. Duygusal zekanın uyum sağlama boyutu ile akademik başarı arasındaki ilişkinin anlamlı karakter taşıdığı tespit edilmiştir. Ayrıca farklı üniversite ve bölümlerin öğrencilerinin duygusal zeka düzeyleri arasındaki fark anlamlılık göstermemiştir.
The main purpose of this research is to find if there is a statistical relationship between emotional quotient levels of tourism students in Turkey and academic achievement or not. 470 second, third and last year students from Anadolu, Gazi, ESOGU & Adnan Menderes Universities took part in this research as a respondent. Reven Bar-On’s Emotional Quotient Inventory was selected to measure students’ emotional quotient level and grade point average was selected to measure academic achievement. Chi-square and Kruskal-Wallis tests were used in order to work with primary data. According to the results of this research there is a positive, weak and meaningful relationship between emotional quotient and academic achievement. However any relationship wasn’t found between academic achievement and self-confidence/self-evaluation/general mood/endurance/self-control which were evaluated as dimensions of emotional quotient. Only adjustment has meaningful relationship with academic achievement. Moreover the difference of the levels of students’ emotional quotient from various universities and faculties was meaningless.
URI: http://adumilas.adu.edu.tr/web/catalog/info.php?idx=53486728&idt=1
http://hdl.handle.net/11607/1597
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ÖZET.pdf275.81 kBAdobe PDFView/Open
ABSTRACT.pdf275.58 kBAdobe PDFView/Open
10091972.pdfYüksek Lisans Tezi2.26 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.