Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11607/1532
Title: | Fen Bilimleri dersinde üst bilişsel araştırmaya dayalı öğrenmenin dördüncü sınıf öğrencilerinin bilimsel süreç becerilerine, akademik başarılarına ve üst bilişsel süreçlerine etkisi |
Other Titles: | he effect of metacognitive inquiry based learning on 4th grade student's academic achievement, scientific process skills and metacognitive processes in science course |
Authors: | Feyzioğlu, Eylem Yıldız Demirci, Niymet Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İlköğretim Anabilim Dalı, Sınıf Öğretmenliği Bilim Dalı |
Keywords: | Üstbiliş Araştırmaya Dayalı Öğrenme Bilimsel Süreç Becerileri Akademik Başarı Üstbilişsel Süreç Metacogniton Inquiry-Based Learning Science Process Skills Academic Achievemet Metacognitive Process |
Issue Date: | 1-Jan-2015 |
Publisher: | Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü |
Abstract: | Bu çalışmanın amacı, üstbilişsel araştırmaya dayalı öğrenmenin fen bilimleri
dersinde dördüncü sınıf öğrencilerin başarılarına, bilimsel süreç becerilerine ve
üstbilişsel süreçlerine etkisini incelemektir.Araştırmada karma yöntem yaklaşımı
esas alınmıştır.Araştırmanın nicel bölümünde ön test son test kontrol gruplu deney
deseni kullanılmıştır. Deney grubunda üst bilişsel araştırmaya dayalı öğrenme
kullanılırken kontrol grubunda sınıf öğretmenin kullandığı öğretim yöntemi
kullanılmıştır. Çalışmanın örneklemini Bursa’nın Ġnegöl ilçesindeki bir ilkokulunda
iki farklı öğrenim gören 70 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmanın nitel bölümünde
deney grubundan seçilen üç hedef öğrencinin uygulamadan önce ve uygulamadan
sonra araştırmaya dayalı öğrenmeye ve üst bilişsel süreçlerine yönelik görüşlerinin
izlenmesi amacıyla yarı yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Ayrıca 14
hafta süresince bu öğrencilerin araştırmaya dayalı yazılı görüşleri alınmıştır. Son test
puanlarına göre Üst Bilişsel Farkındalık Ölçeği dışında diğer test ve ölçeklerden
alınan puanları karşılaştırıldığında, deney grubu öğrencileri kontrol grubu
öğrencilerine göre anlamlı düzeyde farklar elde etmişlerdir. Hedef öğrencilerin
araştırmaya dayalı öğrenme ve üstbilişsel süreçler hakkındaki görüşleri olumlu
anlamda değişim göstermiştir. The aim of this study is to examine the effect of metacognitive inquiry based learning on 4th grade students' academic achievement,scientific process skills, and metacognitive processes in science course. Mixed methodology method was used in this study.In the quantitative section of the study, the model of quasi experimental method with pre test post test control group was used. In the experimental group the instruction was based on metacognitive inquiry based learning. In the control group, the instruction was held as the way teacher did depending on the recommendations of the Science and Technology Curriculum by National Ministry of Education. The sample of the study consists of 70 fourth grade students in a primary school in İnegöl district of Bursa. In the quantitative section of the study, three target students were selected and semi-structured interviews were conducted with them in order to monitor the changes in their views on the inquiry based learningand metacognitive process. Morever their views on the these processes were evaluated through essay questions. According to the post test scores, there were significant differences between the experimental and the control groups in favor of the experimental group in terms of both tests except the acquiered scores of the Metacognitive Awareness Scale. The target students’views on the inquiry basedlearning and metacognitive processes have changed in a positive sens. |
URI: | http://194.27.38.21/web/catalog/info.php?idx=53613352&idt=1 http://hdl.handle.net/11607/1532 |
Appears in Collections: | Yüksek Lisans |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
ABSTRACT_Niymet Demirci.pdf | 123.91 kB | Adobe PDF | View/Open | |
özet_ Niymet Demirci.pdf | 121.51 kB | Adobe PDF | View/Open | |
10091492.pdf | 1.7 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.