Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/1510
Title: Spinoza ve özgürlük
Other Titles: Spinoza and freedom
Authors: Saygın, Tuncay
Babür Metin, Perihan
Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Felsefe Bölümü, Felsefe Anabilim Dalı
Keywords: Spinoza
Doğa
Özgürlük
Tanrı
God
Nature
Freedom
Pantheism
Issue Date: 1-Jan-2015
Publisher: Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü
Abstract: Spinoza’nın özgürlük anlayışı, sahip olduğu panteist Tanrı – Doğa tasavvuru ile direkt bağlantılı olarak ortaya çıkmaktadır. Spinoza felsefesinde insanın hareketleri, Tanrı’nın zorunluluğuna bağlanmakta ve bu hareketlerin niteliği, Tanrı tarafından belirlenmekte, sadece tanrısal hareketten kaynaklanmaktadır. Kişinin kendisini özgür zannetmesi ise iki nedene dayanmaktadır, Bilincinde oluşan arzularının hem kendilerini meydana getiren hem de onların gerçekleşmesine müsaade eden dış nedenleri bilmemek. Spinoza felsefesinde, her çeşit kayıtsız özgürlük düşüncesi rededilmektedir. Spinoza’ya göre gerçek özgürlük, tam olarak kayıtsız özgürlüğün karşıtı olan şeydir ve bu, insanın kendisi için en yüksek derecede ve en büyük kendiliğinden oluşla birleşmiş en mükemmel belirlenmişliği ifade etmektedir. Spinoza’ya göre, hareketlerimizin dış nedenler tarafından belirlenmesi, hareket yeteneğimizi azaltmaktadır. Ancak bizim için sadece dış belirleyiciler değil, aynı zamanda iç belirleyiciler de söz konusudur. Bu nedenle de bizim özgür olabilmemiz için, hareketimizin bizzat kendimiz tarafından belirlenmesi gerekmektedir. Bununla birlikte bu belirlenme, hareketimizin nedensiz olduğu anlamına değil, tüm bu nedenlere kendi içimizde sahip olduğumuz anlamına gelmektedir. Dolayısıyla da özgürlük ilkesi, bu iç belirleme temelinde algılanmalıdır. Tezin asıl amacı Klasik Teoloji ve Rasyonel Teoloji ayrımını yapıp, Özgürlük ve İrade arasındaki geleneksel bağı kırmaktır.
Spinoza’s conception of freedom, owned pantheistic God – Nature imagination emerges with a direct connection. Movement of people in Spinoza, is connected to the necessity of God and the nature of this movement is determined by God, it is only due to the divine action. If the thought itself free people is based on two reasons, Be aware of our desire to know themselves and forming both external factors that allow them to happen. In Spinoza’s philosophy, oblivious to all kinds of delusions are denied freedom. According to Spinoza true freedom in this context, What is the opposite of freedom as the indifferent and the highest grade and largest self-being of people united for itself represents the perfect. According to Spinoza, determined by external causes of our actions and reduces our ability to act. However, not only for our external determinants, but also intra – setters is the question. We therefore for our free, our movement must be determined by ourselves. However, this determination, our movement does not mean that there is no reason, why all these means that we have within ourselves. Therefore, the principle of freedom should be understood on the basis of determining the interior. The main purpose of the thesis is to break the traditional bond between freedom and will by distinguishing between classical theology and rational theology.
URI: http://194.27.38.21/web/catalog/info.php?idx=52742533&idt=1
http://hdl.handle.net/11607/1510
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ÖZET.pdfYüksek Lisans Tezi221.41 kBAdobe PDFView/Open
ABSTRACT.pdfYüksek Lisans Tezi158.28 kBAdobe PDFView/Open
10079421.pdfYüksek Lisans Tezi861.53 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.