Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/1484
Title: Sosyal bilgiler dersinde bir eğitim aracı olarak sanal müze kullanımı
Other Titles: Benefit from the virtual museum as an educational tool in social studies lessons
Authors: Aladağ, Elif
Turgut, Gülay
Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İlköğretim Bölümü, Sosyal Bilgiler Öğretmenliği Anabilim Dalı, Sosyal Bilgiler Eğitimi Bilim Dalı
Keywords: Sosyal Bilgiler
Sanal Müze
Etkinlik Programı
Virtual Museum
Social Studies
Activity Programme
Issue Date: 1-Jan-2015
Publisher: Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimleri Enstitüsü
Abstract: Müzeler, Sosyal Bilgiler derslerinde bir eğitim ortamı olarak sık sık yararlanılan mekânlardandır. Öğrencilerin bilgiyi, gerçek nesnelerle ve kendi kurdukları ilişkilerle zihinlerinde yapılandırmalarını sağlayan çok önemli yaşantılar sağlar. Bütün yararlarına ve öğretim programlarında yer almasına rağmen müze gezilerini sık gerçekleştirmek oldukça zordur. Gelişen teknolojinin değişen müzecilik anlayışıyla buluşmasından ortaya çıkan sanal müzeler, gerçek müze gezilerinin risklerini ortadan kaldırmaktadır. Sınıf ortamından ayrılmadan müze ziyareti yapma fırsatı sağlayan sanal müzeler öğretmenler tarafından son yıllarda kullanılmaya başlanmıştır. Ancak yapılan araştırmalarda öğretmenlerin sanal müzeleri kullanmadan önce herhangi bir ders planı hazırlamadıkları, aktif öğrenme tekniklerini kullanmadıkları ve değerlendirme çalışmaları yapmadıkları görülmüştür. Bu araştırmada sanal müze kullanımının hangi şartlarda uygulandığında daha verimli olduğu belirlenmeye çalışılmıştır. Çalışmanın temel amacı sosyal bilgiler derslerinde, sanal müzelerin etkili bir eğitim aracı haline getirilmesine ışık tutmaktır. Bu nedenle yöntem olarak nitel araştırma desenlerinden eylem araştırması planlanmıştır. Araştırmacı tarafından hazırlanan etkinlik programı çerçevesinde, sanal müzelerden yararlanılan dersler aktif öğrenme teknikleri kullanılarak yürütülmüştür. Program sırasında ve sonunda öğrencilerden etkinlikleri ve programı değerlendirmeleri istenmiştir. Araştırmanın uygulama aşaması 2014-2015 öğretim yılının 2. döneminde İzmir ili Aliağa ilçesi Aliağa Toki Ortaokulu 8/B sınıfında öğrenim gören 10'u kız, 9'u erkek olmak üzere toplam 19 öğrenci ile sürdürülmüştür. Araştırmanın veri toplama sürecinde, yapılan dersler video kamera ile kayıt altına alınmıştır. Bunun yanı sıra etkinliklerden oluşan çalışma yaprakları ile etkinlik değerlendirme formları incelenmiştir. Araştırmanın en son kısmında ise, öğrenciler ile yarı yapılandırılmış görüşme tekniğine dayalı görüşmeler yapılmış ve bu görüşmeler araştırmacı tarafından yazıya aktarılmıştır. Elde edilen verilerin analizinde betimsel analiz yaklaşımı kullanılmıştır. Araştırma sonucunda ise, sanal müzelerden yararlanmak üzere hazırlanan etkinlik programının, kazanımların aktarılmasında başarılı olduğu; öğrencilerin, kroki çizme, şiir yazma, drama, hamurdan nesne oluşturma, hikaye yazma ile sanal müze hazırlama gibi etkinlikleri ve grup çalışmalarını beğendikleri, dersler sırasında kendilerini müzede gibi hissettikleri, uygulanan etkinliklerin derslere dinamizm getirdiği ve öğrencilerin kendi sanal müzelerini hazırlayabilecekleri sonucuna ulaşılmıştır. Öğretmenlerin sanal müzelerden yararlanırken aktif öğrenme tekniklerini kullanmaları, öğrencilere kendi sanal müzelerini oluşturabilecekleri ödevler hazırlamaları ve sanal müzelerden yararlanılacak ders planlarının hazırlanarak sanal müzeler üzerinden paylaşılması gibi öneriler getirilmiştir.
Museums are places that are frequently used as an educational enviroment in social studies course. They provide very important experience for students to configure the informatian, real objects and the connections they make. Despite all the benefits and being a part of the activity programme, it is quite difficult to make frequent museum visits. Virtual museums, that come up from the meeting of growing technology and changing understanding of museology, remove the risks of real museum visits. Virtual museums, that provide the opportunity to visit a museum without leaving the classroom, are used bey teacher in recent years. In this research , it is tried to be identified under which conditions the use of virtual museums are more efficent. The aim of this study is to englihten thevirtual museums' beceming an educational appliance. The social studies course in frame of the activity programme prepared by the researcher , is carried out by using virtual museum applications. The students are asked to evaluate the programme and the activities during and at the end of the programme. The practice stage of the research has been carried on, in izmir Aliağa Toki Secondary School, in the second semester of 2014-2015 educational year in the class of 8-B that consists of 19 students, 9 boys and 10 girls. During data collection, the lessons were recorded with a video camera. Also research documents have been analysed with worksheats and activity evalvation forms. At the very last part of the research , same meetings have been done with the students by the technique of half-structured meeting and these meetings have been recorded by the researcher. At the analysis of the recordings,the descriptive anaysis methot was used. At the result of there search, it has been found out that the objectives set by the activty programme prepared with the help of virtual museum applications were realized with success; the students like drawing sketches, writing poems, creating objects from the dough, writing stories, creating virtual museum and group works, they feel them selves like in a real museum during the lessons, the activities being carried an have brought dynamism to the lessons and the students them selves can create their own virtual museums.
URI: http://194.27.38.21/web/catalog/info.php?idx=53255722&idt=1
http://hdl.handle.net/11607/1484
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10084647.pdfYüksek Lisans Tezi4.15 MBAdobe PDFView/Open
ABSTRACT.pdfYüksek Lisans Tezi78.26 kBAdobe PDFView/Open
ÖZET.pdfYüksek Lisans Tezi125.54 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.