Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/1408
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorÇakır, Fatma-
dc.contributor.authorEru, Oya-
dc.date.accessioned2016-01-26T12:33:24Z-
dc.date.available2016-01-26T12:33:24Z-
dc.date.issued2013-01-01-
dc.date.submitted2013-
dc.identifier.urihttp://194.27.38.21/web/catalog/info.php?idx=33415398&idt=1-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11607/1408-
dc.description.abstractGelişen teknolojik koşullar iletişim teknolojilerinde de bir takım yeniliklerin yaşanmasını sağlamıştır. Günümüzde mobil teknolojiler ve mobil iletişim insanlar için vazgeçilmez hale gelmiştir. Özellikle İnternet-mobil cihaz birlikteliği, mobil teknolojilerin daha da gelişmesini ve sadece iletişim odaklılıktan çıkarak farklı boyutlarda kullanılmaya başlamasına neden olmuştur. Mobil cihazların her zaman kullanıcıları ile bir arada olduğu ve kimi tüketicilerin birden fazla mobil araca sahip olduğu düşünüldüğünde pazarlama faaliyetlerinde mobil cihazların kullanılması kaçınılmaz hale gelmiştir. Pazarlama faaliyetlerini mobil cihazlar aracılığıyla gerçekleştirmek, kısaca mobil pazarlama olarak ifade edilebilir. Mobil pazarlama kavramı, firmalar için oldukça önemli bir konu haline gelmiştir. Firmalar, daha düşük maliyetle daha hızlı geri dönüş elde edebilmek, müşterilerin ürünler hakkında görüşlerini değerlendirebilmek, uygun hedef kitleye uygun mesajı doğru zamanda doğru yerde ulaştırabilmek gibi nedenlerden ötürü mobil pazarlama uygulamalarından yararlanmaya başlamıştır. Mobil pazarlamanın bu kadar önemli bir konu haline gelmesi, çalışma konusunun da mobil pazarlama olarak belirlenmesine neden olmuştur. Çalışmada, süpermarketlerdeki mobil pazarlama uygulamalarının tüketicilerin satın alma davranışlarına etkisi araştırılmıştır. Bu doğrultuda Aydın İl merkezinde 530 tüketici üzerinde bir anket uygulaması gerçekleştirilmiştir. Ayrıca, mobil pazarlama konusunda süpermarketlerin de görüşünü belirleyebilmek için süpermarketlerin müşteri hizmetleri servisleri ile mülakat uygulaması gerçekleştirilmiştir. Anket verileri SPSS programı ile analiz edilmiştirtr_TR
dc.description.abstractA number of conditions in developing technological innovations in communication technologies led to the occurrence. Today, mobile technologies and mobile communications have become indispensable to people. Especially with the introduction of the internet, mobile devices, has different using areas. Given that users always a combination of mobile devices, for marketing activities, the use of mobile devices has become inevitable. Performing marketing activities through mobile devices, can be expressed as mobile marketing. Mobile marketing concept, has become an important topic for companies. For a feedback at lower cost, assess the views of customers about the products and to convey the appropriate the right message at the right time to the target audience, companies benefit from mobile marketing. Mobile marketing, has become an important issue for marketing. For this reason the subject of the study determined as mobile marketing. In the Study, it has been investigated the effect of mobile marketing applications to purchasing behavior of supermarket consumers. In this respect the center of Aydin Province carried out a survey of 530 consumers and to find out the views of the managers of the supermarket about mobile marketing, customer services, were interviewed. The survey data were analyzed by SPSS software. As a result, consumers who live in the center of Aydin Province have a positive outlook toward mobile ads and mobile ads affects purchasing. Participants, find mobile ads, entertaining and reliable. Participants did not accept only mobile ads from the brands which they allow to send them. When participants receives an award-winning mobile advert, they share this advert with their environment. Participants who responded to the survey also said that mobile adverts which comes from the supermarkets, increased their interest to the company. And Participants interested in receiving messages about the product which they interested.tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherAdnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectAydıntr_TR
dc.subjectGıda Sektörütr_TR
dc.subjectFood Sectortr_TR
dc.subjectMobil Pazarlamatr_TR
dc.subjectMobile Marketingtr_TR
dc.subjectMobil Reklamtr_TR
dc.subjectMobile Advertisingtr_TR
dc.subjectMobilitetr_TR
dc.subjectMobilitytr_TR
dc.subjectPazarlamatr_TR
dc.subjectMarketingtr_TR
dc.subjectSüpermarketlertr_TR
dc.subjectSupermarketstr_TR
dc.subjectTüketici Davranışıtr_TR
dc.subjectConsumer Behaviourtr_TR
dc.titleSüpermarket sektöründeki mobil pazarlama uygulamalarının tüketici davranışlarına etkisi: Aydın örneğitr_TR
dc.title.alternativeThe effect of mobile marketing applications to consumer behaviour in supermarket industry: The case of Aydıntr_TR
dc.typedoctoralThesistr_TR
dc.contributor.departmentAdnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalıtr_TR
Appears in Collections:Doktora

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
464673.pdfDoktora Tezi2.54 MBAdobe PDFView/Open
ABSTRACT.pdfDoktora Tezi6.6 kBAdobe PDFView/Open
ÖZET.pdfDoktora Tezi123.12 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.