Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/1371
Title: Termal turizm işletmelerinde iç ve dış müşteri tatmini ilişkisi: Çeşme bölgesi işletmelerinde uygulama
Other Titles: Internal and external customer satisfaction relationship in the thermal tourism businesses:Implementation in firm of Ceşme region management
Authors: Doğan, Hulusi
Acayıp, Esma
Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı
Keywords: Turizm
Termal Turizm
Müşteri
Müşteri Tatmini
Tourism
Thermal Tourism
Customer
Customer Satisfaction
Issue Date: 1-Jan-2012
Publisher: Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü
Abstract: Bu araştırmanın amacı Çeşme termal turizm işletmelerinde iç müşteri tatmini ve dış müşteri tatmini arasındaki ilişkiyi ölçmektir. Araştırma Çeşme'de faaliyet gösteren 7 termal turizm işletmesinde 197 iç müşteri ve 402 dış müşteri üzerinde yüz yüze anket yöntemi kullanılarak bulgulara ulaşılmıştır. Araştırma bulguları yüzde-frekans, faktör analizi, t testi ve anova analizlerine, iç müşteri ve dış müşteri arasındaki ilişki de korelasyon ve regresyon analizlerine tabi tutulmuştur. İç müşterilerin tatminine ilişkin faktör analizi sonucunda yedi faktör grubu ortaya çıkmıştır. Bunlar; kişisel gelişim, ücret tatmini, rol belirliliği 'görev ve sorumluluk netliği' tatmini, yönetimden tatmin, otel işgücü yeterliliği tatmini, çalışanlar arası ilişkilerden tatmin ve çalışma koşullarından tatmin olarak sıralanmaktadır. İç müşteri tatmini alt boyutları ile cinsiyet, medeni durum, görev ve eğitim değişkenleri arasında anlamlı farklılıklar bulunmuştur. Dış müşterilerin tatminine ilişkin faktör analizi sonucunda dört faktör grubu ortaya çıkmıştır. Bunlar; personelden tatmin, sağlık hizmetleri tatmini, fiyat tatmini ve termal tesis tatminidir. Dış müşteri tatmini alt boyutları ile cinsiyet ve eğitim değişkenleri arasında anlamlı farklılıklar bulunmuştur. Termal turizm işletmelerinde iç müşteri ve dış müşteri arasındaki ilişkiyi ölçmek için kullanılan korelasyon analizi sonucunda personelden tatmin alt boyutunun kişisel gelişim, ücret tatmini, yönetimden tatmin, çalışanlar arası ilişkiler ve çalışma koşullarından tatmin alt boyutları arasında ve fiyat tatmini alt boyutu ile ücret tatmini alt boyutu arasında anlamlı bir ilişki olduğu görülmüştür.
The purpose of this study is to evaluate the relation between the internal customer satisfaction and the external customer satisfaction in thermal tourism enterprises of Çeşme. The findings are reached with the research by using the face to face survey method in 7 thermal tourism enterprises in Çeşme, over 197 internal customers and 402 external customers. Research findings are subjected to percent-frequency, factor analysis, t test and anova analysis, the relation between the internal and external customer is subjected to correlation and regression analysis. 7 factor group is emerged regarding the result of the factor analysis of internal customer satisfaction. These are lined as personal development, salary satisfaction, role-specificity "clarity of roles and responsibilities" satisfaction, management satisfaction, the adequacy of the hotel labor satisfaction, satisfaction from the relations among the employees and working conditions. Significant differences are found between the sub dimensions of internal customer satisfaction and gender, marital status, and education level variables. 4 factor group is emerged as a result of factor analysis for the satisfaction of external customers. These are; staff satisfaction, health services satisfaction, price satisfaction and the satisfaction of thermal facility. Significant differences are found between the sub dimensions of external customer satisfaction and gender and education level variables. A significant relation was observed among the sub-dimension of staff satisfaction with the personal development, salary satisfaction, management satisfaction, relations between the employees and the sub dimension of working conditions and the sub-dimension of price satisfaction with the sub dimension of salary satisfaction in the result of correlation analysis which is used to measure the relation between the internal customer and the external customer.
URI: http://194.27.38.21/web/catalog/info.php?idx=53750755&idt=1
http://hdl.handle.net/11607/1371
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
YÜKSEK LİSANS TEZİ.pdfYüksek Lisans Tezi2.13 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.