Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/1311
Title: Firmaların uyguladığı pazarlama stratejilerinin ihracat performansları üzerindeki etkileri: Bursa ilindeki ihracat yapan tekstil firmaları üzerine bir araştırma
Other Titles: The effects of the international marketing strategies that are employed by the firms, on their export performance: A survey on the firms that are located in Bursa which are exporters in textile field
Authors: Aksu Armağan, Ece
Bilgin, Hacer Nuray
Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı
Keywords: Uluslararası Pazarlama
Uluslararası Pazarlama Stratejileri
İhracat Performansı
Tekstil ve Konfeksiyon Sektörü
International Marketing
International Marketing Strategies
Export Performance
Textile and Ready-Made Clothing Sector
Issue Date: 2012
Publisher: Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü
Abstract: Globalleşmenin unsurlarından olan iletişim ve ulaşımdaki ilerleme ile toplumlar ürettikleri değerleri birbirleriyle iletişim kurarak ve her türlü ulaşım imkanlarını kullanarak küresel boyutta pazarlama olanaklarına kavuşmuşlardır. Bu durum, özellikle, yurtdışı piyasalara yatırım yapmak isteyen ülkelerin en çok tercih ettiği, en kolay yurtdışı pazarlara girilebilen bir yöntem olmuştur.'İşte, bu araştırma, özellikle gelişmekte olan ülkeleri cezbeden, onların ekonomilerini geliştiren, uluslararası pazarlama konusunda, teorik olarak uygulanması tavsiye edilen uluslararası pazarlama stratejilerinin, Türkiye'de uygulanma derecesini ve olası olumlu etkilerini ölçmeye çalışan bir araştırmadır. Bu amaç doğrultusunda, Türkiye'nin kilit sektörlerinden olan tekstil ve konfeksiyon sektörü seçilirken, Bursa ili de yine bu sektörün en önde gelen gelişmiş illerinden oluşundan dolayı tercih edilmiştir.'Uygulanan anket ile firmaların, tekstil ve konfeksiyon sektöründe uluslararası pazarlama stratejilerini ne kadar uyguladıkları ve bu stratejilerin firmaların performanslarına etkileri, gerek objektif verilerle, gerekse subjektif verilerle analiz edilmiştir. Bu bağlamda, frekans bilgileri analizi yapılıp, yorumlarda bulunulmuştur.'Yapılan bu çalışma, bir yüksek lisans tezi olmasına karşılık, tekstil sektöründeki yöneticiler ile birebir irtibat kurularak, akademik çevre ile iş dünyası arasında köprü olunmaya çalışılmıştır. Bir akademik çalışma olarak, sonraki çalışmalara ışık tutacak bir kaynak niteliği taşıması istenmiştir.
With the improvements in the elements of globalisation that are communication and transportation, the nations had the opportinity to market their values in global perspective by means of communicating with each other and using all kinds of transportation facilities. This fact, became the most selected and the easiest method especially for the countries willing to invest in foreign markets. This research, studies as the field in international marketing that attracks the developing countries and helps to improve their ecenomies and as a branch in international marketing strategies which are to be applied by the firms' managers. Hence, this research tries to measure the degree which these strategies are applied in Turkey and evaluates the probable positive outcomes. With this aim in mind, while the textile and ready-made clothing sector that is one of the key sectors in Turkey is being selected as a sector for analysis, Bursa is selected as a city of analysis due to its being one of the priorities in this sector in Turkey. With the survey applied, the firms of textile and ready-made clothing sector are tried to be measured in terms of their degree of application of international marketing strategies and in terms of the effects that these strategies have on their export performances with the help of both objective and subjective measures.With this respect, the frequency data analysis were gathered and the results were evaluated. This research, although being a master's thesis, had the opportinity to interview with the managers of the firms and tried to coopreate a bridge between the academic environment and the business perspective.This researh as being an academic study, was aimed to be a source to enlighten the up-coming studies in this field.
URI: http://194.27.38.21/web/catalog/info.php?idx=49112785&idt=1
http://hdl.handle.net/11607/1311
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
hacer nuray bilgin_tez.pdfYüksek Lisans Tezi12.15 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.