Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/1218
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorSaracaloğlu, Asuman Seda-
dc.contributor.authorÇöğmen, Suna-
dc.date.accessioned2016-01-21T12:35:25Z-
dc.date.available2016-01-21T12:35:25Z-
dc.date.issued2008-
dc.date.submitted2008-
dc.identifier.urihttp://adumilas.adu.edu.tr/web/catalog/info.php?idx=52652797&idt=1-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11607/1218-
dc.description.abstractBu araştırmanın amacı, eğitim fakültesi öğrencilerinin, ders metinlerini okurken, okuduğunu anlama stratejilerini kullanma sıklıklarını belirlemek ve bunları çeşitli değişkenler açısından incelemektir. Araştırmanın örneklemini 2007'2008 öğretim yılında Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi'nin dört farklı bölümünde okuyan, 1. ve 4. sınıf öğrencilerinden toplam 230 katılımcı oluşturmaktadır. Öğrencilerin kullandıkları okuduğunu anlama stratejilerini belirlemek amacıyla, Taraban ve arkadaşlarının (2004) geliştirdiği ve analitik ve pragmatik stratejiler olmak üzere iki boyuttan oluşan Metacognitive Reading Strategies Questionnaire (MRSQ), Türkçe geçerlik ve güvenirlik çalışmaları yapılarak Üst Bilişsel Okuma Stratejileri Ölçeği (ÜBOS) adı altında kullanılmıştır. Verilerin analizinde, frekans ve yüzde dağılımları, ortalama, standart sapmaları hesaplanmış; t-test, tek yönlü varyans analizi ve korelasyon tekniklerinden yararlanılmıştır. Araştırmada aşağıdaki sonuçlara ulaşılmıştır: 1. Öğrencilerin kullandıkları okuduğunu anlama stratejileri, ölçeğin iki boyutu ve tümü için 'sık sık kullanırım' düzeyinde bulunmuştur. 2. Cinsiyete göre öğrencilerin okuduğunu anlama stratejilerini kullanma sıklıkları, 'analitik stratejiler' boyutunda istatistiksel olarak anlamlı bir fark göstermezken, 'pragmatik stratejiler' boyutunda kız öğrenciler lehine anlamlı bir değişim göstermiştir. 3. Alanlara göre öğrencilerin okuduğunu anlama stratejilerini kullanma sıklıkları, 'analitik stratejiler' boyutunda istatistiksel olarak anlamlı bir fark göstermezken, 'pragmatik stratejiler' boyutunda anlamlı bir fark bulunmuştur. Buna göre, Türkçe Öğretmenliği Bölümü öğrencileri pragmatik stratejileri daha az sıklıkta kullandıklarını ifade etmişlerdir. 4. Kitap okuma sıklığına göre öğrencilerin okuduğunu anlama stratejilerini kullanma sıklıkları, 'analitik stratejiler' boyutunda anlamlı bir fark gösterirken, 'pragmatik stratejiler' boyutunda anlamlı bir fark bulunmamıştır. Buna göre, yılda 6 ile 20 kitap okuyan öğrenciler, yılda 1 ile 5 kitap okuyan öğrencilere göre daha sık analitik stratejiler kullandıklarını ifade etmişlerdir. 5. Sınıf, anne-baba eğitim durumu, anne-baba mesleği, lise türü ve sınav türüne göre öğrencilerin okuduğunu anlama stratejilerini kullanma sıklıkları istatistiksel açıdan anlamlı bir farklılık oluşturmamaktadır. 6. Öğrencilerin okuma stratejilerini kullanma sıklıkları ile akademik not ortalamaları arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki bulunmuştur.tr_TR
dc.description.abstractThe purpose of this study is to identify frequency of the reading strategies usage that the college students use while they are reading the academic materials and to examine these strategies according to some variables. The sample of the study consists of 230 first and fourth class college students attending the four separate departments of the Faculty of Education in Pamukkale University. The instrument used was developed by Taraban and his colleagues (2004) called Metacognitive Reading Strategies Questionnaire (MRSQ). The data has been analyzed by using the techniques such as mean, standard deviation, the t-test, one way ANOVA and correlation. The following results have been reached according to the findings: 1. The frequency level of reading strategies that the students use was found 'I often use' level for the whole instrument and its two dimension. 2. According to gender, there is no significant difference on the analytic strategies dimension but there is a significant difference on the pragmatic strategies dimension on behalf of girls. 3. According to departments, there is no significant difference on the analytic strategies dimension but there is a significant difference on the pragmatic strategies dimension. Students on Turkish Education Department indicate less usage of pragmatic strategies. 4. According to the number of books that the students read in a year, there is a significant difference on the analytic strategies dimension but there is no significant difference on the pragmatic strategies dimension. Students who read 6 or 20 books in a year use more analytic strategies than the students who read 1 or 5 books in a year. 5. According to grade, parents' education, parents' occupation, high school and exam type, there is no significant difference on both dimensions. 6. There is a significant positive relationship between the reading strategies usage and academic success.tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherAdnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectOkumatr_TR
dc.subjectOkuduğunu Anlama Stratejileritr_TR
dc.subjectÜst Biliştr_TR
dc.subjectÜst Bilişsel Okuma Stratejileritr_TR
dc.subjectReadingtr_TR
dc.subjectReading Comprehension Strategiestr_TR
dc.subjectMetacognitiontr_TR
dc.subjectMetacognitive Reading Strategiestr_TR
dc.titleEğitim fakültesi öğrencilerinin kullandıkları okuduğunu anlama stratejileritr_TR
dc.title.alternativeStudents' usage of reading strategies in the faculty of educationtr_TR
dc.typemasterThesistr_TR
dc.contributor.authorIDTR41554tr_TR
dc.contributor.departmentAdnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalıtr_TR
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
suna_cogmen_ozet_en.pdf22.47 kBAdobe PDFView/Open
suna_cogmen_ozet_tr.pdf32.5 kBAdobe PDFView/Open
suna_cogmen_tez.pdfYüksek Lisans Tezi1.01 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.