Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/1201
Title: İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin bilimsel süreç becerilerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi
Other Titles: The study of science process skills of eighth graders with regard to several variant
Authors: Yenice, Nilgün
Karar, Elif Esra
Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İlköğretim (Sınıf Öğretmenliği) Anabilim Dalı
Keywords: Fen ve Teknoloji Dersi
Bilimsel Süreç Becerileri
Fen’e Yönelik Tutum
Akademik Başarı
İlköğretim Öğrencileri
Science and Technology Course
Science Process Skills
Attitudes Towards Science
Academic Achievement
Elementary Students
Issue Date: 1-Jan-2011
Publisher: Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü
Abstract: Bu araştırmanın amacı; ilköğretim 8. sınıf öğrencilerinin Fen ve Teknoloji dersinde bilimsel süreç becerilerini edinebilme düzeylerini belirlemektir. Öğrencilerin bilimsel süreç becerilerini edilebilme düzeyleri ile kişisel özellikleri (cinsiyet, anne-baba öğrenim durumu, anne-baba mesleği, aile aylık gelir, okulun bulunduğu sosyo-ekonomik çevre) arasında anlamlı bir farklılık olup olmadığı araştırılmıştır. Ayrıca, öğrencilerin bilimsel süreç becerilerini edinebilme düzeyleri ile Fen’e yönelik tutumları ve akademik başarıları arasında bir ilişki olup olmadığı belirlenmeye çalışılmıştır. Bu amaçla öğrencilere Bilimsel Süreç Becerileri Testi, Fen ve Teknoloji Dersine Yönelik Tutum Ölçeği ve Kişisel Bilgi Formu uygulanmıştır. Bilimsel Süreç Becerileri Testinin yapılan güvenilirlik çalışması sonucunda güvenilirlik katsayısı .78 olarak bulunmuştur. Fen ve Teknoloji Dersine Yönelik Tutum Ölçeğinin Cronbach- Alfa iç tutarlık katsayısı .87 olarak bulunmuştur. Araştırmada, Bilimsel Süreç Becerileri Testi, Fen ve Teknoloji Dersine Yönelik Tutum Ölçeği ile Kişisel Bilgi Formu, 2010–2011 eğitim öğretim yılı Denizli İli Merkez ilçede bulunan üst, orta ve alt sosyo-ekonomik düzeydeki ilköğretim okullarından tabakalı amaçsal örnekleme yöntemi ile belirlenen toplam 650, 8. sınıf öğrencisine uygulanmıştır. Öğrencilerin akademik başarısı için 2010–2011 eğitim öğretim yılı güz dönem sonu Fen ve Teknoloji dersi karne notu dikkate alınmıştır. Veri analizinde, öğrencilerin bilimsel süreç beceri düzeyleri ile kişisel özellikleri arasındaki farkı belirlemek için t-testi, varyans analizi, aritmetik ortalama ve standart sapma hesaplamaları yapılmıştır. Bilimsel süreç becerileri ile Fen’e yönelik tutum ve akademik başarı arasındaki ilişkiyi incelemek için de pearson momentler çarpımı korelasyon analizi yapılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, öğrencilerin bilimsel süreç becerilerini edinebilme düzeylerinin orta seviyede olduğu; bilimsel süreç becerilerini edinebilme düzeyleri ile; cinsiyet, anne-baba öğrenim durumu, anne-baba mesleği, aile aylık geliri, okulun bulunduğu sosyo-ekonomik çevre arasında anlamlı bir farklılık olduğu bulunmuştur. Öğrencilerin bilimsel süreç beceri düzeyleri ile Fen’e yönelik tutumları arasında düşük düzeyde pozitif ve anlamlı bir ilişki, akademik başarıları arasında ise orta düzeyde pozitif ve anlamlı bir ilişki bulunmuştur.
The purpose of this research is to determine 8th grade primary students process of science skills gainings in Scinence and Technology cource. It is searched whether there are meaningful differencez between students science process skill levels an their personal charecteristics such as gender, parents education occupations, incomes and the situation of schools socio-economic environments. In addition, it is tried to determine whether there are meaningful differences between students level of sicince process skills and their attitudes towards science course with academic achievements. For this aim, Science Porcess Skill Test, Scientifc Attitude Scale towards Science and Technology Course and Personal Infrmation Form have been applied to the students. According to the results of reliability analysing, reliability coefficient value is found as .78. Internal Consistency of Cronbach Alpha value for Science and Technology course found as .87. These tests have been applied to 650 8th grade students, determined through purposeful sampling method in upper, middle and lower socio-economic level primary students in the control district of Denizli, connected to National Education Ministry. The students 2010-2011 fall semester report cord grades in Science and Technology course are taken into account for their academic success. In analysing data; t-test, variation analysing, arithmetic average an Standard deviation are use to determine the differences between students science process skill levels and their personal characteristics. Morever, pearson moment corelation is made to determine the differences between science process skills and attitude and academic success towards science course. According to the results of this research, it is found that there are certain differences between the students science process skill levels and gender, parents education, occupation, income, also socio- economic environments of school. It is also found that the students science process skills are in the medium level. Finally there is a lower, positive and meanigful relationship between the students science process skill levels and the attitude towards science course.
URI: http://194.27.38.21/web/catalog/info.php?idx=32920455&idt=1
http://hdl.handle.net/11607/1201
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
404651.pdfYüksek Lisans Tezi1.39 MBAdobe PDFView/Open
abstract.pdfYüksek Lisans Tezi70.89 kBAdobe PDFView/Open
türkçe özet.pdfYüksek Lisans Tezi119.88 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.