Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/1186
Title: Köyde görev yapan sınıf öğretmenlerinin sorunları (Aydın ili örneği)
Other Titles: Problems faced by primary school teachers working in villages (Aydın province example)
Authors: Sarpkaya, Ruhi
Özpınar, Murat
Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İlköğretim Anabilim Dalı, Sınıf Öğretmenliği Bilim Dalı
Keywords: Eğitim ve Öğretim
Education and Training
Issue Date: 2008
Publisher: Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü
Abstract: Bu çalışmanın temel amacı, günümüz şartlarında köylerde görev yapan sınıf öğretmenlerinin sorunlarını, öğretmen görüşlerine göre analiz ederek belirlemek ve bu sorunlara çözüm önerileri getirmektir. Aynı zamanda bu çalışma ile göreve yeni başlayacak olan öğretmen adaylarının ne gibi sorunlarla karşılaşabileceklerini ve bu sorunların üstesinden nasıl gelebileceklerini ortaya koymak amaçlanmıştır. Bu çalışmanın araştırma evrenini, 2007'2008 eğitim-öğretim yılında Aydın Merkez ve Kuşadası ilçeleri hariç olmak üzere tüm ilçelerin köylerinde bulunan ilköğretim okullarında görevli 776 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise 482 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada elde edilen nicel veriler için 'Köy Öğretmeni Sorunları Anket Formu', nitel veriler için 'Köy Öğretmeni Sorunları Görüşme Formu' araştırmacı tarafından hazırlanarak kullanılmıştır. 'Köy Öğretmeni Sorunları Anket Formu'nun güvenilirlik katsayısı '=,9796 olarak bulunmuştur. Aynı zamanda anket, 'Araç-Gereç ve Onarım, Köy Halkıyla Etkileşim, Mesleki Memnuniyet, Rehberlik, Sosyal Etkinlikler, Çevresel Koşullar, Barınma ve Denetim' olmak üzere 8 boyuttan oluşmaktadır. 'Köy Öğretmeni Sorunları Görüşme Formu' ile 'Köy Öğretmeni Sorunları Anket Formu' birbirine paralel olacak şekilde hazırlanmış, görüşme formu aracılığıyla da ankette belirtilmeyen sorunların belirlenmesine ve sorunların nedenleri hakkında derinlemesine bilgi elde etmeye özen gösterilmiştir. Araştırmada elde edilen verilerin çözümlenmesi sürecinde frekans, yüzde, aritmetik ortalama, standart sapma, t-testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA), Mann Whitney-U Testi ve çoklu karşılaştırma testleri (Scheffe, Tukey HSD, LSD) kullanılmıştır. Yapılan istatistiksel çözümlemelerde anlamlılık düzeyi, (p<.05) olarak kabul edilmiştir. ii Elde edilen veriler tablo, şekil ve grafikler aracılığıyla açıklanmıştır. Araştırmada şu bulgulara ulaşılmıştır: Köyde görev yapan sınıf öğretmenlerinin karşılaştıkları sorunlara ilişkin görüşleri, 1. Genel anlamda 'ara sıra' düzeyindedir. 2. En çok karşılaşılan ilk üç problemin birincisi olan 'Tiyatro, sinema gibi kültürel faaliyetlerden yoksun kalıyorum.' şeklindeki madde için 'sık sık', 'Deney, uygulama ve araştırma yaparken malzemelere ulaşmada sorun yaşıyorum.' ve 'Milli Eğitim Müdürü ve Şube Müdürleri köye ziyarete gelerek destek oluyorlar.' şeklindeki ikinci ve üçüncü madde için ise 'ara sıra' düzeyindedir. 3. En az karşılaşılan ilk üç problemi oluşturan 'Köy halkı tarafından saygı görüyorum.', 'Köy halkı öğretmenine güven duyuyor.' ve 'Köyde görev yapmak ruh sağlığımı olumsuz etkiliyor.' şeklindeki maddelerin hepsi için 'nadiren' düzeyindedir. 4. Anketin 'Çevresel Koşullar' ve 'Köy Halkıyla Etkileşim' boyutunda 'nadiren' düzeyinde, 'Mesleki Memnuniyet', 'Rehberlik', 'Araç-Gereç ve Onarım', 'Sosyal Etkinlikler', 'Barınma', 'Denetim' boyutlarında ise 'ara sıra' düzeyindedir. 5. Anketin çeşitli boyutlarına göre, 5.1. Cinsiyet, eğitim durumu, medeni durum, mesleki kıdem, görev yapılan yerleşim biriminin sosyo-ekonomik durumu, okuldaki görev durumu, öğretmen sayısı, sınıftaki öğrenci sayısı, taşımalı eğitim ile birleştirilmiş sınıf uygulamasının var olma durumu ve hizmet-içi eğitim alma durumu bakımından anlamlı farklılık göstermektedir. 5.2. Yaş, köyde geçirilen hizmet süresi ve lisansüstü eğitim alma durumu bakımından anlamlı farklılık göstermemektedir.
Main purpose of this study is to determine the problems of primary school teachers working in villages under present conditions through an analysis with their opinions and to offer solution recommendations for these problems. At the same time, with this study it's aimed to set forth what kind of problems recently assigned teachers may face and in what ways they can deal with them. Research range of this study is composed by 776 class teachers employed at elementary schools in villages of all the districts except Central and Kuşadası District, in the course of 2007'2008 school year. Sampling of the study is composed by 482 primary school teachers. 'The Problems of Village Teacher Questionnaire Form' was used for the quantitative data obtained with the research, and 'The Problems of Village Teacher Interview Form' was used for the qualitative data after being prepared by the researcher. Reliability coefficient of Village Teacher Questionnaire Form was calculated '=,9796. Meanwhile, the questionnaire consists of 8 dimensions such as 'Tool-Requisite and Repair, Interaction with Village Community, Professional Pleasure, Guidance, Social Activities, Environmental Conditions, Accommodation and Supervision'. 'The Problems of Village Teacher Interview Form' and 'The Problems of Village Teacher Questionnaire Form' were prepared as being parallel to each other, it's considered with the agency of interview form that problems not specified in the questionnaire is determined and in-depth information related to reasons of problems is obtained. During the process of analyzing the data obtained in the study, frequency, per cent, arithmetic average, t-test, one-way analysis of variance (ANOVA), test of Mann Whitney-U and multiple comparison tests (Scheffe, Tukey HSD, LSD) had been used. ii Significance level in statistical analyses carried out was accepted (p<.05). Data obtained are explained with tables, figures and graphics. Following findings were reached after the research: Opinions of class teachers working in villages, related to problems they face with, 1.Are typically at 'sometimes' level. 2.Are at 'often' level for the first one of the first three most faced problems is 'I am deprived of theaters, cinema etc.' and 'I am deprived of finding materials while testing, practicing and searching' are at 'sometimes' level for the other two. 3.Are at 'rarely' level for all the first three least faced problems are 'Teachers are admired by village people', 'Village people trust your teachers' and 'Studying in villages affects badly to my mental health'. 4. Are at 'rarely' level in 'Environmental Conditions' and 'Interaction with Village Community', 'sometimes' level in 'Professional Pleasure', 'Counseling', 'Tool-Requisite and Repair', 'Social Activities', 'Accommodation', 'Supervision' dimensions of the questionnaire. 5. According to various dimensions of the questionnaire, 5.1. Show significant variance in terms of sex, educational status, marital status, seniority at profession, socioeconomic status of allocation unit where the teacher is working, work status in school, number of teachers in school, number of students in class, presence of application of classes integrated with transported education and status of receiving in-service training. 5.2.In terms of age, period of service spent in village and status of receiving graduate education aren't show significant variance.
URI: http://adumilas.adu.edu.tr/web/catalog/info.php?idx=53264669&idt=1
http://hdl.handle.net/11607/1186
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
murat_ozpinar_ozet_en.pdf.pdf28.22 kBAdobe PDFView/Open
murat_ozpinar_ozet_tr.pdf.pdf38.01 kBAdobe PDFView/Open
murat_ozpinar_tez.pdf.pdfYüksek Lisans Tezi1.96 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.