Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/1174
Title: Perakendecilikte özel marka kullanımı ve uygulamaları
Other Titles: Private brand usage in retail trade and its applications
Authors: Bekçioğlu, Selim
Yazıcı, Ahu
TR150381
Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı
Keywords: Marka
Brand
Marka Yaratma
Brand Creating
Perakende Sektörü
Retail Sector
Perakendecilik
Retailing
Özel Marka
Private Brand
Issue Date: 2011
Publisher: Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü
Abstract: Perakendecilikte Özel Marka Kullanımı ve Uygulamaları' isimli bu çalışmanın amacı, perakendecilikte özel markaların gelişimini ve özel marka satın alan tüketicilerin bu tercihlerini neden bu yönde yaptıklarını tespit edip, oluşan talebin özelliklerini incelemektir. Araştırma kapsamında özel markaların genellikle kimler satınalmaktadır, satınalan tüketicilerin demografik özellikleri nelerdir, genellikle hangi tür ürünleri satınalmaktadırlar, ulusal markalarla özel markaları tüketici gözüyle karşılaştırma ve satınalma kararlarındaki önemli kriterler nelerdir gibi sorulara cevap aranmaya çalışılmıştır. Çalışmanın teorik kısmı yerli ve yabancı kaynaklardan hazırlanmıştır. Konuya ilişkin olarak, kütüphanelerden ve veri tabanlarından literatür taraması yapılarak gerekli kitap ve makaleler temin edilmiştir. Uygulama kısmında ise, özel markalara yönelik bir saha çalışması yapılmıştır. Tüketicilere uygulanan anket çalışmasıyla, tüketicilerin özel markalara bakış açısı değerlendirilmeye çalışılmıştır. Çalışma, giriş ve sonuç bölümleri hariç olmak üzere, üç bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde, perakendecilik kavramı hakkında bilgi verilmiş, perakendeciliğin tarihsel gelişimi geçmişten günümüze incelenmiş ve perakendeci kuruluşların sınıflandırılması yapılmıştır. İkinci bölümde, perakende sektöründe özel marka kavramı ayrıntılı olarak incelenmiştir. Özel markaların dünya ve Türkiye'deki gelişimi açıklandıktan sonra tüketicilerin özel markalara yönelik tutumları hakkında bilgi verilmiştir. Çalışmanın üçüncü ve son bölümünde ise, konunun hedeflenen amaca ulaşabilmesi için yeterli sayıda tüketici ile yüz yüze anket çalışması yapılmıştır. Araştırmadan elde edilen veriler SPSS paket istatistik programı ile çeşitli test ve analizlere tabi tutulduktan sonra elde edilen bulgular tablolar ve grafikler yardımıyla yorumlanmıştır.
The aim of this research, called 'Private Brand Usage in Retail Trade and its Applications", is to determine the evolution of the private label products and to study the preferences of the consumers, who buy the private brand products. Within the scope of the research, an answer is sought for the questions like who buys the private brand products, what are the demographic characteristics of the buyers, what kinds of products they purchase in general and what are the important criteria regarding to the comparison, purchasing decisions in the eye of the buyers related with the nationce and private brands. The theoretical part of the research is formulated by using local and foreign literature and references. Regarding the study topic, the necessary books and the articles were studied by making a literature review. At the implementation part, a field study is conducted for the usage of private brand products. A questionnaire study is conducted on the consumers and the view points of the consumers towards the usage of private brand products are obtained and evaluated. The research consists of three parts, excluding the introduction and conclusion parts. At the first part, some information was given on the retailing concept, the historical development of the retailing from past to present was analyzed and the retailing organizations are classified. At the second part, the private brand concept in the retailing sector was analyzed in detail. After explaining the development of the private brands in the world and Turkey, some information was given on the attitudes of the consumers towards the usage of private brands. At the third and the last part of the study, a questionnaire has been conducted on an adequate number of consumers. The evidences, which were obtained from the research was subjected to various tests.
URI: http://adumilas.adu.edu.tr/web/catalog/info.php?idx=49112338&idt=1
http://hdl.handle.net/11607/1174
Appears in Collections:Doktora

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
411296.pdfDoktora Tezi12.28 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.