Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/1158
Title: Öğretmen adaylarının öğrenme stillerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi
Other Titles: The investigation of teacher candidates' learning styles in terms of various variables
Authors: Saracaloğlu, Asuman Seda
Gürsoy, Tuba
Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Programları ve Öğretimi Anabilim Dalı
Keywords: Akademik Başarı
Academic Achievement
Kolb Öğrenme Stili Modeli
Kolb Learning Style Model
Issue Date: 1-Jan-2008
Publisher: Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü
Abstract: Araştırmanın amacı Sınıf Öğretmenliği, Fen Bilgisi Öğretmenliği ve Türkçe Öğretmenliği Bölümlerinde eğitim gören 1. sınıf ve 4. sınıf öğretmen adaylarının öğrenme stillerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesidir. Çalışma genel tarama yöntemlerinden ilişkisel tarama modeline göre desenlenmiştir. Araştırmanın evrenini 2007"2008 eğitim ve öğretim yılı Dokuz Eylül Üniversitesi Sınıf Öğretmenliği, Fen Bilgisi ve Türkçe Öğretmenliği 1. ve 4. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Örneklem seçilirken bölümlerdeki öğrenci sayıları göz önüne alınarak oranlı eleman örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Buna göre, evrendeki dağılıma uygun olarak Sınıf Öğretmenliği 1. sınıf 58, Fen Bilgisi Öğretmenliği 1. sınıf 35 ve Türkçe Öğretmenliği 1. sınıf 57 olmak üzere toplam 150 1. sınıf öğretmen adayı; Sınıf Öğretmenliği 4. sınıf 66, Fen Bilgisi Öğretmenliği 4. sınıf 35 ve Türkçe Öğretmenliği 4. sınıf 49 olmak üzere toplam 150 4. sınıf öğretmen adayı araştırmanın örneklemini oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak Kolb Öğrenme Stilleri Envanteri-III kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde; aritmetik ortalama, standart sapma, t-testi, tek yönlü varyans analizi, x2 testi ve Pearson korelasyon analizi uygulanmıştır. Araştırma bulgularına göre; öğretmen adaylarının %38,7'sinin özümseme, %37,3'ünün ayrıştırma, %15,3'ünün değiştirme ve %8,7'sinin yerleştirme öğrenme stiline sahip olduğu görülmektedir. Öğretmen adaylarının öğrenme stillerinin onların cinsiyetlerine göre anlamlı bir farklılık göstermediği görülmüştür. Öğrenme stillerinin cinsiyete göre bilgilerin algılanması boyutu (Y boyutu-"dikey boyut") ve algılanan bilgilerin anlama dönüştürülmesi (X boyutu-"yatay boyut") boyutlarından Y boyutunda (soyut kavramsallaştırma-somut yaşantı) anlamlı düzeyde farklılaştığı görülmüştür. Bu farklılığın erkeklerin somut yaşantı puanlarının kızlardan anlamlı düzeyde yüksek olmasından kaynaklandığı belirlenmiştir. Öğretmen adaylarının öğrenme stilleri onların bölümlerine göre anlamlı bir farklılık göstermektedir. Öğrenme stillerinin Y alt boyutları (SK ve SD) ile bölümler arasında da anlamlı düzeyde farklılık görülmüştür. Sınıf öğretmenliği ve Fen Bilgisi öğretmen adaylarının öğrenme stillerinin 1. ve 4. sınıflar düzeyinde anlamlı düzeyde farklılaştığı belirlenmiştir. Ancak Türkçe Öğretmenliğinde okuyan öğretmen adaylarının öğrenme stilleri sınıflara göre anlamlı bir değişim göstermemektedir. Tüm bölümlerde 1. sınıf öğrencilerinin öğrenme stilleri çoğunlukla "özümseme" iken 4. sınıfta çoğunlukla "ayrıştırma" olarak bulunmuştur. Öğretmen adaylarının mezun oldukları lise türü ile öğrenme stillerinin istatistiksel olarak anlamlı düzeyde farklılaşmadığı ayrıca X ve Y boyutları bakımından da farklılaşmanın olmadığı görülmektedir. Öğrenme stillerinin öğretmen adaylarının lisedeki bölümüne göre istatistiksel açıdan anlamlı bir düzeyde değişmediği görülmektedir. Ancak lisedeki bölümlere göre öğrenme stilleri x boyutu bakımından anlamlı düzeyde farklılaşırken, bu farklılığın YG (yansıtıcı gözlem) alt boyutundan kaynaklandığı belirtilmektedir. Yansıtıcı gözlem puan ortalamalarının TM bölümünde diğer bölümlere oranla yüksek olduğu görülmektedir. Öğretmen adaylarında cinsiyete göre başarı ortalamalarında anlamlı düzeyde farklılık bulunmuş, kız öğrencilerin ortalamasının erkeklerden daha yüksek olduğu belirtilmiştir. Sonuç olarak, farklı branşlarda öğrenim gören öğretmen adaylarının öğrenme stillerinin farklılaştığı ve istatistiksel olarak anlamlı olmamakla birlikte en yüksek başarı ortalamasına sahip öğrencilerin "yerleştirme" stilinde olduğu belirlenmiştir. Ayrıca x ve y boyutlarında anlamlı düzeyde farklılık olduğu tespit edilmiştir.
The aim of this study is to investigate the learning styles of freshmen and senior teacher candidates who are at the departments of; Elementary School Education, Science and Turkish Education in terms of various variables. In this study, correlational research method was performed. The universe of this study consist of freshmen and senior students at the departments of Elemaentary School Education, Science and Turkish Education in 2007'2008 academic year at Dokuz Eylül University. Students were selected by using proportional stratified sampling method keeping in mind the number of students. In accordance with the dispertation of the universe; 58 primary school, 35 science and 57 Turkish education freshmen class pre-service teacher and seniors; 66 elementary school education, 35 Science and 49 Turkish Education teacher candidates consist of the sample of the study. Kolb's Learning Styles Inventory III was employed as data gathering instrument in the study. In data analysis, arithmetic means, standart deviation, t-test, one-way analysis of variance, x2 and Pearson correlation analysis were employed. Acording to the findings of study, it is seen that, %38,7 of teacher candidates have Assimilating, %37'3 have Converging, %15,3 have Diverging and %8,7 have Accomodating learning styles. It was observed that pre-service teachers' learning styles don't differ in terms of gender. And ıt was observed that pre-service teachers' learning styles differ on a meaningful level according to Y dimension (abstract conceptualization-concrete experience) through the perceiving the knowledge dimension (Y dimension-'horizontal dimension') and using the knowledge that are perceived dimesion (X dimension-'vertical dimension'). It was determined that the reason of this difference is men's concrete experience score means are meaningfully level higher than women. Pre-service teachers' learning styles differ meaningfully according to their department. It was observed that there is difference on a meaningful level Y subdimensions (AC-SK ve CE-SD) and departments. It was observed that Elementary and Science education teacher candidates' learning styles differ meaningfully on freshmen and senior levels. However, the Turkish education teacher candidates' learning styles don't differ according to the classes. It was observed that in all departments while freshmen' learning style is assimilating, seniors' learning style is Converging. It was observed that teacher candidates' learning styles don't differ in terms of statistics meaningfully according to the type of high schools form which that they graduated however it does not differ meaningfully according to X and Y dimension. It was obserded that pre-service teachers' learning styles does not differ in terms of statistics meaningfully according to their high school departments. However, learning styles X dimension differ meaningfully according to high school departments the cause of this difference is RO(YG) subdimension. It was observed that reflective observation score means are high in TM department when compared to other departments. It was recorded that pre-service techers' academic achievement means differ meaningfully according to gender; and women's academic achievement means are higher than men's. Lastly ıt was found that, teacher candidates , the learning styles of studying different departments, differ. In addition, it was found out that, students who have the highest academic achievenemt means are Accomodating although it is not statistically meaningful. And a difference on a meaningful level was found at X and Y dimension
URI: http://194.27.38.21/web/catalog/info.php?idx=52652695&idt=1
http://hdl.handle.net/11607/1158
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tuba_gursoy_abstract.pdf59.65 kBAdobe PDFView/Open
tuba_gursoy_özet.pdf57.46 kBAdobe PDFView/Open
tuba_gursoy_tez.pdfYüksek Lisans Tezi1.17 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.