Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/1157
Title: Okulöncesi dönemi çocuklarına yönelik hazırlanan masal ve öykü kitaplarında geçen iletişim engelleri
Other Titles: Barriers to communication in tale and short book which are prepared for preschool children
Authors: Sarpkaya, Ruhi
Kıran, Seden
Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İlköğretim (Okul Öncesi Öğretmenliği) Anabilim Dalı
Keywords: Okul Öncesi Dönem
Pre-School Period
Child
Çocuk
Çocuk Edebiyatı
Child Literature
İletişim
Communication
Issue Date: 1-Jan-2008
Publisher: Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü
Abstract: Bu araştırmanın genel amacı "okulöncesi çocuklarına yönelik hazırlanan masal ve öykü kitaplarında geçen iletişim engelleri nasıl ele alınmıştır?" sorusuna yanıt aramaktır. Bu araştırmanın evrenini; okulöncesi çocuklarına yönelik hazırlanan masal ve öykü kitapları oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini seçkisiz (rastgele) örnekleme yöntemi ile seçilmiş kırk dört masal, elli altı öykü kitabı oluşturmaktadır. Çalışmada veri toplama aracı olarak doküman incelemesi kullanılmış, incelenen dökümanlar betimsel analiz yöntemiyle açıklanmış ve yorumlanmıştır. Araştırmanın başında çocuk edebiyatı ve iletişim ile ilgili alanyazın taraması yapılmıştır. Araştırılacak olan iletişim engelleri 1)emir vermek, 2)alay etmek-küçümsemek, 3)ad takmak, 4)eleştirmek-suçlamak, 5)tehdit etmek- gözdağı vermek başlıkları altında kategorilere ayrılmıştır. Çalışmanın başında örnekleme alınan yüz kitaptan otuz tanesi iki uzman ve araştırmacı tarafından ayrı yerlerde ve zamanlarda oluşturulan kategorilere göre incelenmiştir. Uzmanlar bu başlıklara uygun buldukları tanımları değerlendirip araştırmacıya geri bildirimde bulunmuşlardır. Uzmanlar ve araştırmacı tarafından elde edilen tanımlar karşılaştırılmış; aralarındaki korelasyon SPSS paket programında hesaplanmıştır. İncelemenin sonunda okulöncesi çocuklarına yönelik hazırlanan masal ve öykü kitaplarında geçen iletişim engelleri, kitaplardan doğrudan alıntı yapılarak listelenip, bu ifadelerin çocukların içinde bulunduğu dönemin gelişim özelliklerine uygun olup olmadığı yorumlanmıştır.
There are some barriers to communication in tale and short story books which are prepared for preschool children. The cosmos of this study is these books and aim of this study is finding an answer to the question of "how was the barriers to communication written down in these books are treated". The samples of the study are chosen randomly among the forty four tale and sixty six short story books. In this study, documentary investigation is used as data collection tool, and the documents examined are explained and commented by descriptive analysis method. In the beginning of study, literature about `fictitious books for children" and `communication" are scanned through. The barriers to communication examined are classified through the titles of: 1- ordering, 2- persiflage 3-name-calling 4- criticizing and blaming 5- threatening. Thirty of the hundred books in the beginning of the study is examined by two expert researchers according to the categories built during two different locations and time. The researchers gave feedbacks to the student by evaluating the definitions suitable for these titles. The definitions obtained by the student and experts are compared and the corelation between is calculated by the help of SPSS packaged software. At the end of the investigation, the barriers to communication written down in tale and short story books for preschool children are listed by directly quotations from the books, and commentary made on if these statements are suitable for the development of the children in this period.
URI: http://194.27.38.21/web/catalog/info.php?idx=32905177&idt=1
http://hdl.handle.net/11607/1157
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
İNGİLİZCE ÖZET.pdf8.19 kBAdobe PDFView/Open
TÜRKÇE ÖZET.pdf112.38 kBAdobe PDFView/Open
TEZ.pdfYüksek Lisans Tezi871.63 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.