Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/1002
Title: İlköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin örgütsel değişime ilişkin görüşleri
Other Titles: The views of primary school teachers on organizational change
Authors: Sarpkaya, Ruhi
Tekin, Nil Gülende
Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı
Keywords: Değişme
Örgütsel Değişme
Görüş
İlköğretim
Öğretmen
Change
Organizational Change
View
Primary School
Teacher
Issue Date: 1-Jan-2012
Publisher: Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü
Abstract: Bu araştırmanın temel amacı, Siirt İl merkezinde çalışan ilköğretim okulu öğretmenlerinin örgütsel değişmeye ilişkin görüşlerini belirlemek ve öneriler geliştirmektir. Bu çalışmanın evrenini, 2010-2011 eğitim-öğretim yılında Siirt merkez ilköğretim okullarında görevli 1150 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmanın Örneklemini 315 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmada Prof. Dr. Abdurrahman TANRIÖGEN ve Arş. Gör. Aydan KURSUNOGLU tarafından geliştirilen 'Örgütsel Değişim Anketi'nin uygulanması sonucu elde edilen veriler kullanılmıştır. 'Örgütsel Değişim Anketi'nin güvenirlik katsayısı ' =,941 olarak bulunmuştur. Aynı zamanda anket, 'Örgütsel Değişim İhtiyacının Belirlenmesi', 'Örgütsel Değişimin Planlanması', 'Örgütsel Değişimin Uygulanması', 'Örgütsel Değişimin Değerlendirilmesi', 'Örgütsel Değişimin Felsefesi' olmak üzere 5 boyuttan oluşmaktadır. Araştırmada elde edilen verilerin çözümlenmesinde frekans, yüzde, aritmetik ortalama, standart sapma, t-testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA), Mann Whitney-U Testi, ve çoklu karşılaştırma testleri (Scheffe, Turkey HSD, LSD) kullanılmıştır. Yapılan istatistiksel çözümlemelerde anlamlılık düzeyi, (p<.05) olarak kabul edilmiştir. Elde edilen veriler tablo,şekil ve grafikler aracılığıyla açıklanmıştır. Araştırmada şu bulgulara ulaşılmıştır: Siirt il merkezinde ilköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin örgütsel değişime ilişkin görüşleri, 1. Genel anlamda 'Katılıyorum' düzeyinde ve olumludur. 2. en yüksek ortalamaya sahip 'Değişmenin niçin yapıldığı çalışanlarca açıkça bilinmeli.', 'Örgütsel değişme, anlaşılabilir olmalı.', 'Örgütsel değişme, amaca yönelik olmalı.' maddeleri için 'Tamamen Katılıyorum' düzeyindedir. 3. En düşük ortalamaya sahip 'Örgütsel değişme, çalışanların mutluluğu için yapılmamalı.' Maddesi için 'Kararsızım'; 'Değişme sürecinin değerlendirilmesi, ii önceden belirlenen ölçütler ile yapılmamalı.' Ve 'Değişme süreci uygulanırken, tüm personelin çalışması izlenmemeli.' Maddesi için ise 'Katılmıyorum' düzeyindedir. 4. Anketin 'Örgütsel Değişme İhtiyacının Belirlenmesi', 'Örgütsel Değişmenin Planlanması', 'Örgütsel Değişmenin Uygulanması', 'Örgütsel Değişmenin Değerlendirilmesi' ve 'Örgütsel Değişmenin Felsefesi' boyutunda cinsiyet, mesleki memnuniyet durumları, okulun bulunduğu çevrenin sosyoekonomik düzeyi ve branş değişkenleri arasında anlamlı bir fark göstermemektedir. 5. Ölçeğin çeşitli boyutlarına göre mezun olunan okul türü ve mesleki kıdem değişkenleri bakımından anlamlı farklılık göstermektedir.
The aim of this study is to determine the views of the primary school teachers working in Siirt City on organizational change and to provide suggestions. The population of this study is composed of 1150 teachers working in Siirt City center primary schools in 2010-2011 education year. The sample of this study is composed of 315 teachers. In the study, the data gathered by the implementation of 'Organizational Change Questionnaire' developed by Prof. Dr. Abdurrahman TANRIÖĞEN and Res. Asst. Aydan KURŞUNOĞLU is used. The coefficient of reliability of 'Organizational Change Questionnaire' is calculated as ' =,941. In the meantime, the questionnaire is of 5 dimensions as; 'The Determination of Organizational Change Necessity', 'The Planning of Organizational Change', The Application of Organizational Change', 'The Evaluation of Organizational Change' and 'The Philosophy of Organizational Change'. In the analysis of the data gathered in the study, frequency, percentage, arithmetic mean, standard deviation, t-test, analysis of variance (ANOVA), Mann Whitney-U Test and Multiple Comparison Tests (Scheffe, Turkey HSD, LSD) are used. In the statistical analyses, the level of meaningfulness is recognized as (p<.05). The data gathered is explained by means of tables, figures and graphics. The findings mentioned below are reached in the study: The views of the primary school teachers working in Siirt City on organizational change, 1. are generally in 'I agree' level and positive. 2. are in 'I totally agree' level for 'Why the change is made should be known by the staff.', 'Organizational change should be comprehensible.' and 'Organizational change should be goal-oriented.' subjects. 3. are in 'I'm not sure' level for 'Organizational change shouldn't be made for the satisfaction of the staff.' subject; in 'I disagree' level for 'The evaluation of change process shouldn't be made by the criteria determined in advance.' and 'The workout of the staff shouldn't be pursued during the implementation of change process.' subjects. iv 4. don't show a meaningful difference among the variables of sex, occupational satisfaction situations, the socioeconomic level of the school environment and specialty in 'The Determination of Organizational Change Necessity', 'The Planning of Organizational Change', The Application of Organizational Change', 'The Evaluation of Organizational Change' and 'The Philosophy of Organizational Change' dimensions of the questionnaire. 5. show a meaningful difference according to different dimensions of the scale on account of the type of school graduated from and occupational seniority variables.
URI: http://194.27.38.21/web/catalog/info.php?idx=34232830&idt=1
http://hdl.handle.net/11607/1002
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Nil Gülende_Tekin_özet.pdf.pdf105.9 kBAdobe PDFView/Open
Nil Gülende_Tekin_abstract.pdf.pdf106.47 kBAdobe PDFView/Open
Nil Gülende_Tekin_tez.pdf.pdfYüksek Lisans Tezi1.73 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.